Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Tipy na články: [email protected] / 0918 378 828
R1
ilustračné: NitraDeň.sk
20. novembra 2013 Správy Nitra od NitraDen.skSITA, © SITA 2013 SITA/AP

Pri zimnej údržbe R1 pomôžu aj kamery a meteostanice

Zvýšenú pozornosť cestárov si vyžadujú najmä mosty a úseky v blízkosti otvorenej krajiny

NITRA 20. novembra (SITA) – Kamery, meteostanice aj hliadky na cestách pomôžu pri zabezpečovaní zimnej údržby rýchlostnej cesty R1. V stredisku správy a údržby Selenec pri Nitre sa nachádza centrum monitorovania dopravy, v ktorom pracovníci na displejoch sledujú výstupy z 34 kamier na úseku cesty Nitry po Tekovské Nemce s názvom PR1BINA. Tie pokrývajú všetky križovatky a potenciálne rizikové úseky. Okrem toho je popri ceste 15 meteostaníc, ktoré poskytujú aktuálne namerané údaje ako je teplota vzduchu, vozovky, rosný bod, sila a smer vetra a podobne. „Okrem vlastných meteostaníc využívame aj predpovede Slovenského hydrometeorologického ústavu. Po ceste sa pohybujú aj naše hliadkovacie dodávky, ktoré denne prejdú približne 500 kilometrov,“ informoval agentúru SITA Robert Kišš, hovorca spoločnosti Granvia Operation, ktorá zabezpečuje správu a prevádzku rýchlostnej cesty PR1BINA.

Zimná údržba trvá od 1. novembra do 31. marca. K dispozícii je v tomto období 18 operátorov cestnej údržby,dvaja mechanici a osem operátorov centra monitorovania dopravy. Vlani mala Granvia Operation prvý zásah už v polovici októbra, pretože na ceste hrozila námraza. Tento rok zatiaľ ešte cestári zasahovať nemuseli. Pozornosť si vyžadujú najmä mosty, kde je zvýšená vlhkosť, a teda aj možnosť rýchlejšej tvorby námrazy. Problematické tiež bývajú úseky v blízkosti otvorenej krajiny, kde pri silnejšom vetre hrozí navievanie snehu na vozovku. „V snahe obmedziť tento jav sme na polia v blízkosti cesty rozmiestnili snehové zábrany,“ doplnil Kišš. V stredisku správy a údržby Selenec sú dve silá, každé s kapacitou 180 ton soli. Okrem nich má správca cesty aj ďalší sklad soli s kapacitou 150 ton. Na odpočívadle Tekovské Nemce v smere do Banskej Bystrice je silo s kapacitou 180 ton. „Máme vlastnú výrobňu soľanky, teda soľného roztoku. Nepoužívame inertné posypové materiály ako je drvený kameň,“ hovorí Kišš. Na 46-kilometrovom úseku od Nitry po Tekovské Nemce bude operovať šesť sypačov so snežnými pluhmi a dve cisterny. Správca cesty má okrem toho multifunkčné vozidlo Unimog, na ktoré sa dá tiež osadiť snežný pluh.

Vlaňajšia zima bola mimoriadne dlhá apre cestárov náročná. „Spotrebovali sme bezmála 3400 ton soli, zatiaľ čo počas predošlej zimy 2011/2012 to bolo 1270 ton,“ poukázal Kišš. Zároveň vyzýva vodičov, aby pri snežení vyrážali na cestu skôr a počítali s časovou rezervou, pretože sypače so snežnými pluhmi sa pohybujú rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Pri vyššej rýchlosti sa znižuje kvalita odhŕňania. V prípade problémov môžu vodiči zavolať do centra monitorovania dopravy na bezplatné telefónne číslo 0800 333333. Linka je dostupná po celý rok 24 hodín denne vrátane víkendov a sviatkov.

Odporúčané články

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...