Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Motus pohybové studio
4
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Motus, Lívia Gajdošová
29. júna 2020 Správy NitraPR od NitraDen.sk Diskusia()

Rozhovor: Pohybové štúdio Motus pomáha ženám po pôrode zlepšovať zdravie aj krásu

Za veľkým alebo ovísajúcim bruškom, ktoré zostalo žene mesiace či roky po pôrode, môže byť rozostup brušných svalov – diastáza.

Čo je to diastáza?

Diastáza je rozostúpenie všetkých brušných svalov v oblasti linea alba. Podľa štatistík trpí rozostupom brušných svalov po pôrode 6 týždňov 60% žien, 6 mesiacov 45 % a 12 mesiacov 32 %. Tieto čísla by mohli byť oveľa nižšie, pokiaľ by ženy o samotnom probléme, jeho prevencii i riešení vedeli.

Rozostup nie je len estetický problém, ale je aj ukazovateľom nedostatočnej trupovej stabilizácie, môže mať spojitosť s bolesťami chrbta, zápchou, inkontinenciou.“

motus pohybové studio brucho clánok cvicenie
Foto: Motus

Kedy vzniká, čo je príčinou vzniku diastázy?

Najčastejšie sa s diastázou stretávame u žien po pôrode, výnimka nie sú športovci alebo obézni ľudia. V tehotenstve bruško rastie, rozťahujú sa oba „konce“ brušných svalov. Tento proces je prirodzený, dopomáhajú tomu hormóny – relaxín. Po adekvátnej popôrodnej rehabilitácii, za pomoci vhodnej stravy, kolagénu, je veľká šanca, že sa svaly naspäť spoja.

Ako môže diastáza ovplyvniť kvalitu života?

Môže to byť kozmetický problém a veľa žien sa nevie stotožniť s tým, že cvičia napríklad vo fitness a bruško napriek tomu stále ovísa, nemá pekný tvar. Dôležitejší je však funkčný problém, ak nefunguje správne koaktivácia svalov trupu (brušné svaly, chrbtové svaly, bránica, panvové dno) dochádza k chybnému držaniu tela a následne k bolesti.

Motus pohybové studio
Foto: Motus, Lívia Gajdošová

Najnovšie štúdie ukazujú, že ak žena nedostane po pôrode kvalitnú rehabilitáciu, môže sa diastáza o 3-6 mesiacov zhoršiť. Väčšinou sa to deje ženám, ktoré vstupovali už do tehotenstva v horšom stave koaktivácie trupového valca alebo boli na rizikovom tehotenstve, počas ktorého absentoval prirodzený pohyb alebo sú nižšieho vzrastu, keď môže byť plod stlačený v brušku a hľadá si priestor najjednoduchšie poddajnú štruktúru – linea alba.“

Čo by mala teda žena po pôrode urobiť?

Tak, ako po pôrode navštívi gynekológa, s bábätkom pediatra, bolo by vhodné aby čo najskôr kontaktovala aj fyzioterapeuta, ktorý vie diastázu diagnostikovať. Diastáze možno predchádzať aj správnym dýchaním, ktorému sa môže venovať mamička už krátko po pôrode. Toto správne dýchanie sa môže naučiť ešte počas tehotenstva a vie ho aplikovať aj sama počas šestonedelia.

Ako sa diastáza diagnostikuje?

Žena si môže vykonať aj sama doma test. Ľahne si na chrbát, pokrčí dolné končatiny v kolenách, rukou prehmatá celé bruško, prstami prechádza po celej linei alba od hrudnej kosti až po lonovú sponu. Snaží sa vyhmatať, či tam nie je rozostup, či necíti niečo ako dieru.

motus pohybové studio brucho clánok cvicenie
Foto: Motus

Druhý test je skúška striešky. Z východiskovej polohy zdvihne a vystrie pravú, potom ľavú nohu a snaží sa ich udržať 20-30 cm nad podložkou. Môže sa pozrieť na bruško, či sa v oblasti rozostupu spravila „strieška“.“

Ako postupujete , keď diagnostikujete diastázu brušných svalov?

Najskôr naučíme správne dýchať, pretože dýchanie je skvelý spôsob ako po pôrode aktivovať brušné svaly . Bráničné dýchanie je výborný nástroj pre urýchlenie hojenia diastázy, je to cesta ako aktivovať správne trupový valec.

Snažíme sa naučiť ženu spoznať svoj problém, vysvetlíme základné princípy fungovania trupového valca, naučíme ju ako si môže diastázu „zatvárať“, aby sa nevytvárala strieška a brušná stena ostala aktívna, telesné jadro spevnené.

Naučíme ju, ako tieto princípy môže aplikovať do svojich denných aktivít, tak aby sa rozostup brušných svalov nezhoršoval. Snažíme sa manuálne stimulovať bruško, prípadne ošetríme mäkkými technikami jazvu po cisárskom reze, využívame aj aplikáciu kineziotapu.

Čo diastázu zlepšuje?

Pravidelný „správny“ pohyb, ktorý stimuluje tvorbu spojivového tkaniva, stimulácia kože a podkožia jemnou masážou v smere linea alba, úprava držania tela, pohybových stereotypov, správne cvičenie.

A čo môže diastázu naopak zhoršovať?

Nevhodné cvičenie, pri ktorom sa zapájajú priame brušné svaly. Nevhodné sú napríklad brušáky, loďka z jógy, plank… Ak sa počas cvičenia alebo po cvičení diastáza brušných svalov zhorší alebo sa objaví únik moču znamená to, že funkčnenie je trupový valec na tento pohyb pripravený a cvik pôsobí deštruktívne.

motus pohybové studio brucho clánok cvicenie
Foto: Motus

Pri pravidelnom cvičení takýchto deštruktívnych cvikov si môže svoj problém nielen zhoršiť, ale pridajú sa k nemu ďalšie. V tomto prípade platí, že menej je viac.“

Čo odporúčate ženám, mamičkám?

Vždy je dôležité začať diagnostikou, cielenou individuálnou terapiou, edukáciou, naučiť sa správne dýchať, držať telo, využívať bezpečné polohy na cvičenie. Každý cvik vykonávať pomaly a precízne. Radšej menej opakovaní ale 2-3 x denne.

motus pohybové studio brucho clánok cvicenie
Foto: Motus

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X