Univerzita Konštantína Filozofa sa zapojila do projektu „Škola na dotyk“
Študenti Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, ktorí sa pripravujú na učiteľskú dráhu, už nebudú doháňať deficit v ovládaní technológií až po nástupe do zamestnania. Vďaka účasti UKF v projekte „Škola na dotyk Univerzita“ majú možnosť naučiť sa pracova s technológiami a ich využitím vo výučbe ešte počas štúdia na univerzite.
„V čase, keď boli dnešní učitelia študentami, boli tieto technológie cenovo nedostupné alebo ani neexistovali. Preto sa súčasní učitelia učia pracovať s nimi popri svojej učiteľskej práci, čo je pre nich dosť náročné. Náš projekt sa tomu snaží predísť tým, že sa budúci učitelia naučia pracovať s technológiami ešte počas svojho štúdia a do praxe prídu technologicky zdatní,“ povedal Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, ktorá projekt spolu s UKF realizuje.
Jedným z predmetov, pri ktorých majú dotykové technológie v rámci štúdia na UKF uplatnenie, je matematika. Vo vyučovaní matematiky učiteľ často pracuje s abstraktnými konceptami, ktoré sú pre žiakov náročné na predstavivosť a správne pochopenie. Jednou z metód, ktorú môže učiteľ pri vysvetľovaní aplikovať, je metóda názornosti. Napríklad riešenie geometrických úloh v matematike základnej a strednej školy je nemožné si predstaviť bez názornosti a kreslenia obrázkov. Dotykové technológie sú v tomto učiteľovi veľmi nápomocné.
V súčasnosti je dostupného veľa matematického softvéru, ktorý dokáže vytvárať aj tie najzložitejšie geometrické riešenia bez toho, aby bolo potrebné zdĺhavo kresliť kriedou po tabuli. Pridanou hodnotou je interaktivita – učiteľ, či žiak môže meniť parametre geometrickej úlohy a uvidí, ako sa dynamicky menia rôzne vzťahy medzi jej jednotlivými prvkami.
„Mnohé naše matematické predstavy sú bez dynamického nazerania nepresné a často skreslené. Pri náročných matematických pojmoch a vzťahoch potrebujeme vidieť, o čom sa učíme. Dotykové technológie umožňujú aplikovať princíp názornosti na novej, interaktívnej a dynamickej úrovni a objavovať matematické objekty a také vzťahy medzi nimi, ktoré boli v tradičnom vyučovaní skryté či nedostupné,“ vysvetľuje Soňa Čeretková z Katedry matematiky.
Práve princíp názornosti bol stredobodom prezentácie na UKF. Učiteľ vytvoril krátke video, v ktorom sa zobrazil napríklad geometrický útvar a vybraný matematický jav súvisiaci s daným útvarom sa dynamicky menil. Úlohou študenta učiteľstva bolo pomocu tabletu nahrať kometír k pozorovanému javu. Cieľom zadania bolo komentovaním precvičovať schopnosť budúceho učiteľa matematiky formulovať matematické myšlienky a demonštrovať vlastné pochopenie témy.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: