Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Kandidati na nitrianskeho zupana.jpg
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
31. októbra 2017 Správy NitraPolitika od NitraDen.sk Diskusia()

Kompletná anketa s kandidátmi na predsedov Nitrianskeho samosprávneho kraja

V sobotu 4. novembra sa budú konať voľby do VÚC 2017, v ktorých si na najbližšie štyri roky zvolíme predsedov samosprávnych krajov a župných poslancov. Kandidátov na župana sme v tejto súvislosti oslovili, aby nám odpovedali na otázky ohľadom kraja. Zareagovali piati z nich – Milan Belica, Iván Farkas, Renáta Kolenčíková, Peter Oremus a Milan Uhrík. Prečítajte si ich názory na kraj a na to, čo by chceli zmeniť.

Ako vidíte fungovanie NSK v súčasnosti?

Milan Belica: Veľmi pozitívne – ako najlepšieho samosprávneho kraja na Slovensku v rozhodujúcej oblasti: v zodpovednom hospodárení a z neho vyplývajúcej výbornej finančnej kondícii.

Je už mediálne známe, že NSK má podľa analýz nezávislého ekonomického inštitútu INEKO dlhodobo najlepšie finančné zdravie zo všetkých samosprávnych krajov Slovenska a jeho výbornú finančnú kondíciu a najzodpovednejšie hospodárenie (ako jediný zo všetkých krajov dosiahol NSK hodnotenie nad 5 z možných 6) potvrdili aj výsledky najnovšej analýzy inštitútu INEKO zverejnené v týchto dňoch. Táto výborná finančná kondícia kraja umožnila dosiahnuť nárast majetku, ktorý dostal NSK do správy od občanov, za toto volebné obdobie z 310 miliónov eur v roku 2013 na súčasných takmer 348 miliónov eur. Zodpovedné hospodárenie NSK sa prejavilo v úspešnej realizácii kľúčových projektov v rozhodujúcich oblastiach kompetencií NSK: V doprave, v raste a rozvoji kvalifikovanej pracovnej sily, v sociálnych službách, v zdravotníctve, v kultúre, cestovnom ruchu a športe.

Iván Farkas: Nie je najhoršie. Napriek tomu je veľa vecí, ktoré sa môžu a musia zlepšiť. Napríklad koordinácia činnosti medzi vedením župy a vedením Úradu NSK. Alebo zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti NSK prejavujú málo ochoty uchádzať sa o nenávratný príspevok z fondov EÚ. Alebo, čo je omnoho horšie, ich snaha je tlmená zo strany úradníkov Úradu NSK.  Máme takú odozvu od riaditeľov niektorých zariadení. Ak máme možnosť získať lacné peniaze, resp. peniaze zadarmo, musíme ich využiť a takéto tendencie eliminovať. Slovensko sa tým dostane tam, kde bolo ku koncu predchádzajúceho programového obdobia: veľa finančných prostriedkov bolo nevyčerpaných. Nemôže to byť záujem nikoho.

Renáta Kolenčíková: Nitriansky samosprávny kraj je od začiatku svojho fungovania, t. j. od roku 2002 celý prepolitizovaný. Všetko, čo sa deje, je na pokyn lídrov politických strán. Pred zastupiteľstvom si predsedovia strán sadnú s predsedom kraja a dohodnú sa na hlasovaní. Všetky odborné pozície sú obsadzované na základe politických dohôd, bez odbornosti. Veľmi zlý postup. Zmena v Nitrianskom samosprávnom kraji je nie potrebná, ale je nutná!

Peter Oremus: NSK funguje ako anonymná inštitúcia. Obyvatelia nijako nepociťujú jej úžitok a mnohí dokonca žiadajú jej zrušenie. NSK sa zbavuje svojho majetku a základné kompetencie, ktoré jej vyplývajú zo zákona odovzdáva do rúk súkromníkov.

Milan Uhrík: Nitriansky kraj pod vedením župana Belicu už úplne skostnatel. Ľudia v kraji netušia, čo VÚC robí a ako veľmi by im kraj mohol pomôcť, ak by sa rozbehol a naplno využíval všetky svoje kompetencie. Nitriansky samosprávny kraj ovládla skrz-naskrz politická mafia zložená najmä z nominantov SMER-u a KDH.

Títo politickí dinosauri sa v honbe za funkciami a rôznymi výhodami neštítia už vôbec ničoho. Slovenská SNS sa spojila s maďarským MOSTOM-HÍD, kresťanské KDH vytvorilo koalíciu s liberálnou SaS a spoločne nominovali kandidátov, ktorí mali byť už dávno na politickom dôchodku. Tieto ich politické kšefty už teraz jasne ukazujú, že im vôbec nejde o kraj, o jeho rozvoj, o jeho obyvateľov a o principiálne hodnoty. Ide im len o to, aby si udržali svoje pozície a za každú cenu zachránili rokmi zabehnutý systém vzájomných dohôd a kšeftov.

Ján Greššo, László Hajdu a Ján Marko sa – napriek tomu, že boli dvakrát oslovení mailom – nevyjadrili.

Čo si myslíte, na čom by sa malo v kraji popracovať najviac?

Milan Belica: V ostatnom období sa v súvislosti s cestami v správe kraja vyskytol problém: kamióny zvážajúce materiál na výstavbu automobilky spoločnosti Jaguar Land Rover neoprávnene používajú na prepravu cesty 2. a 3. triedy a poškodzujú ich. Na vzniknutú situáciu som okamžite reagoval rokovaním so starostami dotknutých obcí a spoločnosťou MH Invest, ktorá prisľúbila dať cesty po skončení zvážania materiálu, čo by malo byť do konca roka, do pôvodného stavu. V súčasnosti prebieha s touto dodávateľskou spoločnosťou rokovanie o oprave konkrétnych úsekov poškodených ciest.

Iván Farkas: Je potrebné výrazne zlepšiť proporcionalitu rozdelenia zdrojov NSK a EÚ medzi jednotlivými regiónmi na území NSK. Niektoré sa výrazne rozvíjajú, iné výrazne zaostávajú. Nemôže byť záujmom nikoho, aby sa nožnice ďalej roztvárali. Lebo keď ich ponecháme napospas, zaostávajúce regióny župy nebudú schopné ďalej sa rozvíjať, mladí ich opustia a s konečnou platnosťou sa vyľudnia.

Renáta Kolenčíková: Samosprávny kraj po decentralizácii štátnej správy funguje už 16. rok. Podľa môjho názoru je potrebné po toľkých rokoch pripraviť na úrovni štátu a odborníkov na verejnú správu novelizáciu zákona 416/2001 o prechode kompetencií na mestá a obce. Život a vývoj na Vyšších územných celkoch za toľko rokov fungovania priniesol veľa dôležitých podnetov, ktoré je potrebné legislatívne upraviť.
Ak sa zameriam na Nitriansky samosprávny kraj, tak tento treba v prvom rade odpolitizovať. Ďalej je to kompetentnosť, z titulu čoho je nutné na odborné pozície postaviť ľudí, ktorí sú odborne a profesijne zdatní a rozumejú danej problematike. Veľmi dôležitá je transparentnosť a to bez korupcie a klientelizmu.

Peter Oremus: Najdôležitejšie je, aby táto anonymná inštitúcia začala slúžiť ľuďom. Kompetencie, ktoré jej zo zákona vyplývajú sú veľmi dôležité a značnou mierou vplývajú na kvalitu života obyvateľov. Preto je najdôležitejšie, aby župa maximálne využívala svoje prostriedky v prospech zvyšovania kvality života jej občanov.

Milan Uhrík: Jednoznačne treba zlepšiť v prvom rade efektivitu riadenia samotného Úradu Nitrianskeho samosprávneho kraja. Ako riaditeľ Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja som dokázal viesť prakticky totožný úrad oveľa dynamickejšie a efektívnejšie.

Kým na úrade VÚC v Banskej Bystrici mi stačilo len 14 vedúcich oddelení, na úrade VÚC v Nitre ich je až 47! Tieto umelo vytvorené vedúce pozície v Nitrianskom kraji slúžia len na umiestňovanie politických nominantov. Ročne minie tento byrokratický kolos v Nitre na mzdy a rôzne odmeny až 5,2 milióna eur, pričom v Banskej Bystrici minul úrad pod mojím vedením na mzdy a odmeny len 2,5 milióna eur ročne, t. j. menej ako polovicu v porovnaní s Nitrou.

Budem musieť tvrdo zefektívniť prácu úradníkov a očistiť kraj od politickej mafie a oligarchie, ktorá ho v súčasnosti ovláda. Že to tak naozaj je dokazuje už len samotný fakt, že predražené verejné obstarávania na župe má na starosti syn SMER-áckeho ministra Richtera.

Ján Greššo, László Hajdu a Ján Marko sa – napriek tomu, že boli dvakrát oslovení mailom – nevyjadrili.

Aké riešenia by ste, berúc do úvahy kompetencie NSK, presadzovali na zlepšenie dopravy?

Milan Belica: NSK má vo vlastníctve vyše 2-tisíc km ciest 2. a 3. triedy a 525 mostov. V tomto volebnom období opravil, zmodernizoval a zrekonštruoval takmer 220 km ciest a 7 mostov za vyše 25 miliónov eur; pripravených je ďalších 85 km ciest, ktorých opravy sú vo vysokom štádiu rozpracovanosti. Na bežné opravy, správu a údržbu ciest 2. a 3. triedy NSK od roku 2014 do leta roku 2017 vynaložil takmer 35 miliónov eur. Za túto sumu sa vykonali súvislé a veľkoplošné opravy ciest aj bezpečnostné opatrenia. Projekty z Regionálneho operačného programu spolufinancované EÚ boli v tomto volebnom období v celkovej hodnote vyše 12 miliónov eur.

V rámci IROP 2014 – 2020 schválilo nedávno Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR pre NSK 13 miliónov eur ako nenávratný finančný príspevok na opravu troch úsekov ciest 2. triedy v celkovej dĺžke 60 km, čo je najviac, až tretina, zo všetkých 180 km plánovaných na opravu cez IROP, v rámci celej SR.

Kraj má v budúcnosti v pláne eliminovať nehodové lokality a zvyšovať bezpečnosť na cestách a križovatkách zavádzaním inteligentných riadiacich systémov a vďaka dobrému hodnoteniu bude NSK realizovať investičné akcie nielen z vlastného rozpočtu, ale aj zo zdrojov EÚ v rámci Operačného programu IROP v programovom období 2014 – 2020.

Iván Farkas: Ďalej musíme zlepšovať rekonštrukciu ciest II. a III.triedy v správe župy. Musíme výrazne zvýšiť podiel zrekonštruovaných ciest, aby sme mohli na čom jazdiť aj za 5 či 10 rokov. Musíme na túto činnosť nájsť financie v rozpočte NSK, ale aj v rozpočte EÚ.

Renáta Kolenčíková: Určite by som urobila všetko preto, aby Nitriansky samosprávny kraj riešil zlepšenie dopravy cez fondy Európskej únie, tak ako tomu bolo tento rok. Kraj získal vyše 13 miliónov eur na modernizáciu troch ciest II. triedy. Rekonštruovať sa z nich bude 30-kilometrový úsek cesty Šurany – Podhájska – Kalná nad Hronom, cesta Šaľa – Nitra a úsek cesty medzi Topoľčiankami a Skýcovom. Toto je najlepší spôsob ako získať financie na opravy, správu a údržbu, ale aj na zvýšenie bezpečnosti, stavebné úpravy, modernizáciu a rekonštrukciu ciest a mostov.

Väčšiu pozornosť by si z môjho pohľadu zaslúžili mosty, ktoré sú súčasťou dopravnej infraštruktúry a patria medzi hospodársky a strategicky dôležité stavebné objekty.

Peter Oremus: Máme pripravený funkčný model PAD – prímestskej autobusovej dopravy, ktorý bude využívať integrovaný dopravný systém, ekologické autobusy a cenovú atraktivitu pre cestujúcich. Cesty II. a III. triedy nebudeme len plátať, ale havarijné úseky naozaj rekonštruovať. To si vyžaduje investície do projektových dokumentácií aj so stavebným povolením a finančné prostriedky na riešenie vlastníckych vzťahov (nie 20 eur/rok). Plánujem urobiť audit v rámci akciovej spoločnosti RSÚC a pretvoriť ju na kvalitnú firmu schopnú zabezpečiť štandardné opravy ciest vlastnými kapacitami. Cesty II. a III. triedy budú v prvotriednej kvalite. Okrem finančných prostriedkov z európskych fondov plánujeme využiť aj prostriedky z vlastného rozpočtu NSK.

Milan Uhrík: Doprava v kraji kolabuje najmä v severojužnom smere z Topoľčian do Nitry a Nových Zámkov. Nová rýchlostná cesta v tomto smere sa sľubuje už od socializmu. Ako predseda kraja preto budem intenzívne tlačiť na vládu, aby sa s výstavbou tejto novej rýchlostnej cesty začalo.

Ďalším obrovským problémom v Nitrianskom kraji sú stagnujúce rekonštrukcie ciest, ktorých sa opravuje žalostne málo. Dôvodom je nedostatok peňazí spôsobený tým, že cesty sa opravujú za predražené ceny. V Banskobystrickom kraji sme vďaka zastaveniu rozkrádania a transparentným verejným obstarávaniam znížili priemernú cenu za úsekové opravy ciest v porovnaní s Nitrianskym krajom až o tretinu! Na každom zrekonštruovanom kilometri cesty v Nitrianskom kraji si niekto prilepší v priemere až o 26-tisíc eur navyše.

Ján Greššo, László Hajdu a Ján Marko sa – napriek tomu, že boli dvakrát oslovení mailom – nevyjadrili.

Aké riešenia by ste, berúc do úvahy kompetencie NSK, presadzovali na zlepšenie zdravotníctva?

Milan Belica: Najvýznamnejšie, čo sa Nitrianskemu samosprávnemu kraju podarilo v tomto volebnom období vyriešiť v oblasti zdravotníctva, je zrušenie nevýhodných starých nájomných zmlúv a uzatvorenie nových kvalitných a pre kraj oveľa výhodnejších nájomných zmlúv s novými prevádzkovateľmi krajských nemocníc v Topoľčanoch, Leviciach a Komárne. Tým NSK zabezpečil výrazné zlepšenie zdravotnej starostlivosti o všetkých obyvateľov kraja, pretože noví nájomcovia sú zmluvne zaviazaní investovať do celkovej obnovy, modernizácie a skvalitnenia prístrojového vybavenia v týchto nemocniciach takmer 24 miliónov eur. Tento proces investovania do spomínaných nemocníc sa už začal, bude pokračovať a kraj bude kontrolovať plnenie zmluvných záväzkov nájomcov nemocníc.

Do rekonštrukcie, opráv a modernizácie zdravotníckych zariadení vložil NSK v tomto volebnom období vyše 6 miliónov eur.

V roku 2017 kraj z mojej iniciatívy založil Polikliniku NSK Šaľa, v ktorej plánuje vytvoriť lôžkové oddelenia so zameraním na dom ošetrovateľskej starostlivosti, hospic a jednodňovú chirurgiu.

Zastupiteľstvo NSK prijalo všeobecne záväzné nariadenie, ktorým podporuje poskytovateľov zdravotnej starostlivosti typu hospicov, domov ošetrovateľskej starostlivosti, agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti, pracovísk jednodňovej ambulantnej zdrav. starostlivosti a pod. Fungovanie týchto pracovísk je veľmi dôležité najmä preto, že v súčasnosti je vo všeobecných nemocniciach nedostatok lôžkového fondu pre dlhodobo chorých, ako aj pacientov s ťažkým terminálnym ochorením.

Iván Farkas: Dôraznejšie musíme dbať na zvyšovanie úrovne poskytovanej zdravotnej starostlivosti v nemocniciach vo vlastníctve kraja, ktoré sú v správe odborných spoločností. Okrem toho musíme oveľa viac investovať do Polikliník v Štúrove a v Šali, ktorých vlastníkom, ale aj správcom je NSK.

Renáta Kolenčíková: Keďže zastupiteľstvo Nitrianskeho samosprávneho kraja nedávno odsúhlasilo prenájom dvoch nemocníc Topoľčany a Levice pre súkromných prevádzkovateľov, takže budem pozorne sledovať poskytovanie kvality zdravotnej starostlivosti v týchto nemocniciach. Nemocnica Komárno cez prenajímateľa poskytuje dobrú zdravotnú starostlivosť. Nezaznamenali sme problémy s týmto nájomcom. Najdôležitejšia je kvalita poskytovania zdravotnej starostlivosti pre obyvateľov Nitrianskeho samosprávneho kraja. Myslím si, že by bolo dobré zvýšiť dozor nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti v kraji, pretože táto oblasť je pre obyvateľov kraja mimoriadne dôležitá.

Peter Oremus: Dnešný stav je taký, že lekárska sieť je neproporcionálne rozmiestnená, t. j. v jednom meste je napr. 5 ortopédov a v druhom je 1, a tým pádom prichádza k miestnej a časovej nedostupnosti zdravotnej starostlivosti a dlhé čakacie doby pre pacientov. VÚC sa priamo nepodieľa na vytváraní lekárskej siete (určuje ju MZ SR a zdravotné poisťovne), ale má veľkú úlohu pri podpore zazmluvňovania nových poskytovateľov lekárskej starostlivosti. Aktivity, ktoré by si mala VÚC osvojiť sú intenzívne rokovania s MZ SR a zdravotnými poisťovňami. Zdravotná komisia VÚC musí byť zostavená z odborníkov. V posledných rokoch je NSK najmenej aktívny v pripomienkovaní zákonov v oblasti zdravotníckej legislatívy.

NSK sa zriekol všetkých nemocníc, ktorých bol zriaďovateľom. Nehnuteľný majetok dal do prenájmu súkromným spoločnostiam, ktoré sú prepojené na schránkové firmy s nejasným financovaním. Taktiež samotná výška nájmu je podozrivo nízka a na základe akých podkladov bola stanovená, je diskutabilné. Som pripravený s mojím tímom odborníkov dôkladne kontrolovať dodržiavanie zmluvných podmienok a kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti.

Milan Uhrík: V oblasti zdravotníctva má Nitriansky kraj veľmi limitované kompetencie, keďže všetky krajské nemocnice sú de facto už sprivatizované v prospech finančných skupín. Dlhodobé nájomné zmluvy nie sú nastavené v prospech pacienta alebo samosprávneho kraja, ale v prospech finančníkov ryžujúcich na zdravotníctve. Niektoré krajské nemocnice (napr. v Leviciach) sú už miestnymi ľuďmi prezývané ako „márnice“. Budeme to musieť celé otočiť a tie nevýhodné nájomné zmluvy prehodnotiť.

Okrem toho musíme zverejniť poradovníky čakateľov do domovov dôchodcov a domovov sociálnych služieb, aby už nikto nebol znevýhodňovaný len kvôli tomu, že nedal úplatok alebo nemá nejakú známosť. V Banskobystrickom kraji sme tieto poradovníky zverejnili a ľudia si to veľmi pochvaľujú, pretože sa tým eliminovalo korupčné správanie riaditeľov týchto domovov.

Ján Greššo, László Hajdu a Ján Marko sa – napriek tomu, že boli dvakrát oslovení mailom – nevyjadrili.

Aké riešenia by ste, berúc do úvahy kompetencie NSK, presadzovali na zlepšenie školstva?

Milan Belica: Kraj už niekoľko rokov intenzívne rozvíja myšlienku, ako mladých ľudí lepšie pripraviť pre prax. Od roku 2012 buduje a podporuje centrá odborného vzdelávania a prípravy (NSK má už vybudovaných 11 centier a v príprave 3). Tento projekt bol predprípravou na zavedenie systému duálneho vzdelávania, v ktorom sa v tomto školskom roku učí 441 žiakov v 11 stredných odborných školách (SOŠ) a zmluvy o duálnom vzdelávaní už uzatvorilo 47 zamestnávateľov so 14 SOŠ.

O kvalite odborného vzdelávania v stredných školách kraja najlepšie vypovedá rozhodnutie spoločnosti Jaguar Land Rover, ktorá v SOŠ na Novozámockej ulici v Nitre zriadila súkromnú strednú odbornú školu. V nej špecializovaná vzdelávacia spoločnosť pripraví nielen pre automobilku, ale aj pre ďalšie firmy v regióne, predovšetkým mimoriadne žiadaných odborníkov na mechatroniku, ale neobíde sa tu ani výchova žiakov pre rovnako žiadanú obsluhu CNC strojov.

Študenti, ktorí absolvujú duálne vzdelávanie, si v týchto významných spoločnostiach reálne nájdu dobre platené zamestnanie, teda nebudú musieť odchádzať za prácou do zahraničia a na druhej strane sa obmedzí potreba zamestnávať u nás ľudí z iných krajín. Tento model riešenia je podľa mňa jedinou schodnou cestou na zvyšovanie kvalifikovanosti pracovnej sily a jej uplatnenia na trhu práce, a preto v ňom bude NSK ďalej pokračovať.

Treba ešte dodať, že kraj opravil v tomto volebnom období 25 svojich stredných škôl za vyše 20 miliónov eur. Stredné školy v zriaďovateľskej pôsobnosti NSK sa zapájali do grantových podpôr, či schém v celkovej výške takmer 21 miliónov eur.

Iván Farkas: Jednoznačne bude treba posilniť stredné odborné školy. Ako po materiálnej stránke, tak aj zo stránky ľudských zdrojov. Najmä u pedagógov odborných predmetov je značný deficit, mnohí sú v dôchodkovom veku. Pre budúcnosť odborného vzdelávania bude treba privábiť mladých odborných pedagógov. Vhodným prostriedkom na zvýšenie úrovne odborného vzdelávania bude program IROP. Podobne vhodným prostriedkom mohlo byť aj duálne vzdelávanie. Nemali však stredným odborným školám vziať, viazať prostriedky, ktoré predtým mali na praktickú výuku. Toto treba zásadne zmeniť! Čo sa týka všeobecného vzdelávania, pociťujeme rapídny úbytok žiakov. Ak by malo dôjsť k racionalizácii siete gymnázií, tak to treba uskutočniť celoplošne, na území celého kraja.

Renáta Kolenčíková: Dôležitá je stabilizácia siete škôl a školských zariadení. Taktiež udržanie percentuálneho podielu všeobecného vzdelávania v rámci kraja, na dosiahnutie úrovne pri skvalitnení výchovno-vzdelávacieho procesu daného druhu strednej školy. Tak ako v každej oblasti, aj v školstve je kvalita vzdelávania na školách NSK veľmi dôležitá.

Ak chceme, aby sa zvýšil záujem študentov o odborné vzdelávanie, je nevyhnutné stredné školstvo zásadným spôsobom modernizovať. Investovanie do údržby a opráv budov škôl by mala byť priorita kraja. K zlepšeniu uplatnenia absolventov stredných odborných škôl na trhu práce pomôže zavádzanie prvkov duálneho vzdelávania do systému praktického vyučovania žiakov SOŠ. Školy, ktoré majú záujem vstúpiť do projektov duálneho vzdelávania, je potrebné podporiť v súčinnosti s regionálnymi firmami, ako aj záujem zamestnávateľov o úzku spoluprácu s konkrétnymi školami vytváraním pracovísk odborného výcviku.

Peter Oremus: V prvom rade ukončím politické nominácie a vrátim do pozícií odborníkov. Prijmem také opatrenia, aby sa vrátila vážnosť profesii učiteľa. Sieť škôl prispôsobím potrebám trhu práce a jednotlivých okresov. Zavediem funkčné duálne vzdelávanie s patričným finančným krytím a určite nebudem odovzdávať zriaďovateľskú pôsobnosť VÚC súkromným firmám. Stredné školstvo patrí k prioritám môjho plánu nového riadenia kraja.

Milan Uhrík: Situácia v kraji je zúfalá najmä v oblasti stredného odborného školstva. Zohnať dnes mladého šikovného absolventa s praktickým stredoškolským vzdelaním je naozaj vzácnosť. Príliš veľa žiakov a študentov študuje všeobecné a teoretické odbory. Aj to je dôvod, prečo Nitru a jej okolie postupne zaplavujú cudzinci z Balkánu, ktorí svojím arogantným a agresívnym správaním obťažujú domácich obyvateľov. Jednoznačne teda musíme nasmerovať viac žiakov na stredné odborné školy.

Samosprávne kraje majú na to ideálnu kompetenciu – určujú, koľko tried v prvých ročníkoch sa môže otvoriť na stredných školách v jednotlivých odboroch. Okrem toho treba podporovať osvedčené praxovanie žiakov aj v menších podnikoch, lebo to moderné, tzv. duálne vzdelávanie je pre menšie firmy finančne a byrokraticky príliš náročné.

Ján Greššo, László Hajdu a Ján Marko sa – napriek tomu, že boli dvakrát oslovení mailom – nevyjadrili.

Aké riešenia by ste, berúc do úvahy kompetencie NSK, presadzovali na zlepšenie kultúry?

Milan Belica: Svoje kultúrne zariadenia (múzeá, knižnice, galérie, okresné osvetové strediská a hvezdáreň) obnovil NSK v tomto volebnom období za 4 milióny eur. Okrem toho NSK v sume takmer 1,5 milióna eur podporil v tomto volebnom období vyše 2 300 projektov obcí, občianskych združení či neziskových organizácií, ktoré boli zamerané na prezentáciu živej kultúry, uchovávanie nehmotného kultúrneho dedičstva a záujmovo-umeleckej činnosti.

Kraj dlhodobo podporuje aj obnovu národných kultúrnych pamiatok na jeho území. V rámci dotácií poskytol v tomto volebnom období takmer stovke žiadateľov na ich obnovu vyše 170 000 eur.

Desiatky tisíc eur z rozpočtu kraja putovali počas týchto štyroch rokov aj na realizáciu takmer 200 projektov na podporu kultúrnych aktivít národnostných menšín.

Vo zveľaďovaní svojich kultúrnych zariadení a podpore ich prospešných aktivít bude kraj naďalej pokračovať.

Iván Farkas: Bude potrebné pokračovať v rekonštrukcii budov kultúrnych zariadení, lebo v tejto oblasti sa udialo pramálo. Okrem niekoľkých málo zariadení. Či už ide o divadlá, knižnice, galérie, múzeá alebo osvetové strediská.

Renáta Kolenčíková: Keďže pod samosprávny kraj, pod odbor školstva patrí aj kultúra, ktorej sa nevenuje dostatočná pozornosť, je potrebné ju zvýšiť. Budem podporovať odčleniť kultúru od školstva a vytvoriť samostatný odbor kultúry, pretože si vyžaduje inú pozornosť, aká sa jej dostáva v súčasnosti. Kultúra je pre obyvateľov veľmi dôležitá. Ani si to neuvedomujeme, ale pri tomto hektickom spôsobe života, ktorý dnes funguje, je dôležitá kultúra ducha, ktorá veľmi vnútorne obohacuje. A naše nastupujúce generácie by sa mali viac oboznamovať s umením, históriou, tradíciami, osvetou, kultúrou a divadlom. A toto sú všetko kompetencie, ktoré spadajú pod samosprávny kraj, ktorý ich nerieši s dostatočnou vážnosťou, akú by si zaslúžila.

Peter Oremus: V prvom rade som za to, aby pozície riaditeľov divadiel, osvetových stredísk, múzeí a ostatných kultúrnych zariadení zastávali odborníci. Kultúru považujem za veľmi dôležitú súčasť spoločenského života, ktorá v ľuďoch vyvoláva pozitívne emócie. Príležitosť vidím v účelnom prepojení kultúry a cestovného ruchu. Tieto dve kompetencie musia pracovať synergicky. V našom kraji je citeľná rôznorodosť kultúry, čo by nás však nemalo rozdeľovať, ale práve naopak, kultúra by nás mala spájať.

Milan Uhrík: Určite budeme v prvom rade podporovať tradičnú a slušnú kultúru, nie rôzne alternatívne kultúrne experimenty. Kraj má na podporu kultúrnych zariadení a kultúrnych podujatí k dispozícii dostatočne silné rozpočtové a dotačné schémy. Peniaze z týchto dotácií treba len hospodárne využívať a zabrániť tomu, aby sa s dotáciami robili subvenčné podvody.

O tom, že to s podporou dôstojnej kultúry myslíme vážne, svedčí aj fakt, že v Banskobystrickom kraji sme na dotácie pre mestá, obce, kultúrne zariadenia, folklórne súbory, občianske združenia, dobrovoľných hasičov atď., dali dokopy až 2,8 milióna eur, čo je dvojnásobne viac peňazí, ako sa na podporu kultúry dalo za predchádzajúceho vedenia zo SMER-u. Rovnako intenzívne budeme podporovať rozvoj kultúry aj v Nitrianskom kraji.

Ján Greššo, László Hajdu a Ján Marko sa – napriek tomu, že boli dvakrát oslovení mailom – nevyjadrili.

Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X