Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Romovia deti pixabay.jpg
Foto: ilustračné, pixabay.com
24. júla 2020 Správy Nitra od NitraDen.skSITA Diskusia()

Školstvo nie je pripravené na deti z iného jazykového prostredia, uviedla to sociologička Zuzana Kusá

Potvrdila to aj riaditeľka nitrianskeho Ústavu romologických štúdií s tým, že rómske deti mnohokrát skončia neoprávnene v špeciálnych školách.

Slovenský vzdelávací systém a predškolská výchova nie sú absolútne pripravené na prijímanie detí z iného jazykového prostredia.

Ak teda nechce spoločnosť systémovo odstrkovať deti, pre ktoré nie je slovenčina či maďarčina materinský jazyk, je potrebné reformovať výučbu slovenského jazyka tak, aby bola prijateľná aj pre ne. Pre agentúru SITA to uviedla sociologička Zuzana Kusá.

Predškolská výchova

Rómske deti podľa nej potrebujú čo najskôr kvalitnú predškolskú výchovu a vzdelávanie, samozrejme, v prostredí s vychovávateľmi, ktoré v nich vzbudzuje dôveru či pocit, že sú vítané a prijímané. V rámci toho je tiež nutné zamerať sa najmä na prekonávanie jazykovej bariéry, ktorá im trvalo znemožňuje mať z učenia a poznávania nových vecí radosť.

Ako ďalej priblížila, mnohé krajiny s významným podielom prisťahovalcov desaťročia zdokonaľujú výučbu „štátneho“ jazyka ako „ďalšieho“ jazyka.

Nie je preto podľa nej problém od nich prevziať dané metodiky. Za problematické však Kusá považuje to, aby sa metodiky stali súčasťou vysokoškolského kurikula či ďalšieho vzdelávania učiteľov.

Odborníčka z Nitry

V súvislosti s neoprávneným zaraďovaním rómskych detí do špeciálnych škôl uviedla riaditeľka Ústavu romologických štúdií Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre Jurina Rusnáková, že Slovensko potrebuje programy prekonávajúce jazykovú bariéru. A to najmä v prípade, že deti prichádzajúce do prvého ročníka, hovoria iba rómsky.

Pracovníci v poradniach by mali byť podľa nej odborne aj materiálne vybavení testovaním a hodnotením pripravenosti detí na školské vzdelávanie. To by malo byť nezávislé od jazyka a prostredia a spravodlivo hodnotiť schopnosti detí.

Popri predškolskom vzdelávaní sú dôležité aj programy starostlivosti v ranom veku. „No a pozrieť sa zrejme treba aj na financovanie, respektíve porovnať finančný normatív žiaka v špeciálnej a bežnej škole,“ dodala Rusnáková.

Vzdelávanie v ranom detstve

Vláda Igora Matoviča (OĽaNO) sa v programovom vyhlásení zaviazala, že vynaloží maximálne úsilie na zastavenie neoprávneného zaraďovania rómskych detí do špeciálnych základných škôl.

Podľa občianskeho združenia eduRoma je preto potrebné vybudovať a skoordinovať systém poskytovania vzdelávania a výchovy v ranom detstve. Od 1. januára 2021 má vstúpiť do účinnosti zákon o povinnej materskej škole od piateho roku života dieťaťa.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X