ROZHOVOR: Nitran Marek búra stereotypy: Neuveríte, čo prináša na slovenský trh
Milujete skúšať nové veci v kuchyni, prípadne si zakladáte na zdravom životnom štýle? Chrumkavé červy budú pre vás to pravé. V našom článku sa o nich dozviete viac a to priamo od Nitrana Mareka, ktorý ponúka takéto pochúťky ako prvý.
Marek nám v rozhovore prezradil, ako sa vlastne k takémuto nezvyčajnému nápadu dostal, odkiaľ jeho červy pochádzajú a aká je ich poživeň. Taktiež sa v rozhovore dozviete, s čím všetkým a ako konzumovať tieto špeciálne, no zdravé pochutiny.
Možno vás prekvapí, kto si najviac jedlé červy vychutnáva a aj popis ich samotnej chute.
Ako ste sa dostali k hmyzím pochúťkam?
„Dostal som sa k nim vďaka internetu. Jedného pekného dňa, už si vôbec nepamätám kde, len som sa dočítal, že Európska únia schválila prvý jedlý hmyz. To bolo niekedy v lete. Ja som však už veľmi dlho rozmýšľal nad tým, že s čím začať podnikať. Chcel som niečo zaujímavé, možno nejaká diera na trhu. Toto mi prišlo vhod, tiež som sa o tom nič nevedel dočítať. Čítal som jeden článok po anglicky, hľadal som o tom niečo aj na Slovensku. Tu v zásade ešte nič o tom nikto nepísal, tým pádom som o tom u nás nič nevedel zistiť. To ma na tom zaujalo a povedal som si; „Vyskúšam.”“
„Objednal som si prvé vzorky a zistil som, že je to vlastne chutné aj zdravé. Tak som sa do toho pustil spolu s jedným známym. Povedali sme si, že urobíme e-shop a môžeme to skúsiť dostať na náš trh. Chceli sme aj ľuďom ukázať, že je to možno akási alternatíva. Dnes sa mnohokrát stretávame s tým, že ľudia to vnímajú, akoby sme s tým chceli nahradiť mäso, to však nie je pravda. Vôbec tým nechceme nahradiť mäso, má to byť skôr alternatíva pre určitý druh ľudí. Ide pritom o ľudí, ktorí to vyhľadávajú, majú o to záujem, tí ktorí cestujú a v zahraničí to už ochutnali a chcú si spestriť jedálniček aj doma.“
Čo vám na tento nápad hovorilo okolie? Testovali ste svoje produkty najskôr na svojom okolí a prehodnocovali ste tak ponuku aj na základe ich reakcií?
„Samozrejme, prioritne som to testoval doma na manželke a na deťoch. Manželka zo začiatku, sa priznám, možno prvé dva mesiace o tom nechcela ani počuť. Ešte mi hovorila; „To čo si priniesol?!“ či „To nemyslíš vážne…!“
Na druhej strane deti, tie sa hneď na to vrhli a hneď im to chutilo, od začiatku. Možno práve pre to, že nemali žiadne predsudky. Tak to bolo práve o tom. Najskôr som im povedal, že sú to čipsíky. Už keď som videl, že im to chutí, tak som im povedal, čo to naozaj je. Vôbec im to však nevadilo aj napriek tomu, že vedeli, že sú to larvičky. Do dnešného dňa to veľmi ľúbia.“
„Po nejakom čase, asi po dvoch mesiacoch, čo ich mala manželka každý deň na stole, tak už aj ona začala testovať. Dnes je už mojou veľkou fanúšičkou a v podstate spotrebiteľkou tohto jedlého hmyzu.
Prioritne som to však testoval na sebe, plus som videl na deťoch reakcie. Samozrejme testovalo a hodnotilo aj bližšie okolie, rodina, známi a kamaráti. Všade, kde som to ponúkol a ľudia, ktorí sa na to odhodlali, tak všetci konštatovali, že je to dobré a chutí im to.
Do určitej miery som tak na základe ich reakcií aj posudzoval ponuku, pričom sa naša ponuka stále len kreuje. Ide o nový trh a niečo celkom nové. Zatiaľ len zbierame prvé dáta reakcií ľudí, čo na to hovoria, či a čo konkrétne im chutí. A to za prvé mesiace fungovania e-shopu.“
Oslovili ste aj influencerov so spoluprácou. Ako reagovali oni, keď ste im povedali, že by mali propagovať hmyz ako pochúťku?
„Zatiaľ sme aj v tomto procese len na začiatku, takpovediac s tým zatiaľ bojujeme. Môžeme konštatovať, že v tomto je Slovensko ešte konzervatívne, takže aj my sa stretávame s reakciami v pomere 80:20. Väčšina ľudí o našich produktoch nechce ani počuť a zvyšných 20 percent to vyskúša.
Rovnaké boli aj reakcie influencerov, ktorých sme oslovili. Zameriavali sme sa pritom na tých, ktorí sa venujú zdravému životnému štýlu, fitnes a celkovo životospráve. Nechceme, aby aj naše produkty propagovali takí, ktorí s nimi nie sú stotožnení. Vďaka tomu, že na nás reagovali tí správni, sa nám podarilo vytvoriť úplné úvodné povedomie o značke a produktoch na trhu. Pomaly cítime, že sa to šíri a posúva ďalej. Hlavne medzi klientov, ktorí radi skúšajú nové veci a tých, ktorí si dávajú pozor na svoje stravovanie.“
Ako ste spomínali, stretávate sa aj s mnohými predsudkami a rôznymi fámami spájajúcimi sa s hmyzom. Aké sú tie najzábavnejšie pre vás?
„Na jednej strane ja tiež chápem tie predsudky, pretože predsa len ide o hmyz. Ľudia si predstavia rôzne možno nepríjemné tvory, ktoré sú pre nich otravné. Na druhej strane nerozumiem ľuďom, ktorí čosi hneď odsúdia a hovoria o jedle fuj, keď to pritom nevyskúšali. Ja sám som ten typ človeka, že si to rád vyskúšam a potom viem posúdiť reálne, či to bolo fuj alebo to nebolo fuj. Ide o to, že som to vyskúšal.
Jednou z vtipných situácii, na ktorú si spomínam, bola otázka osoby, že ako rozlíši živé od mŕtvych larvičiek. Jednoduchá odpoveď je na to, že naše spracované sa nehýbu.“
Aké produkty zaznamenávajú z vášho eshopu najväčší úspech?
„Zatiaľ sú vo všeobecnosti u nás len dva produkty a to sú múčne červy a cvrčky. V priebehu najbližších dní či týždňov budeme do ponuky zaraďovať aj koníka sťahovavého, či saranče. Takže tu zatiaľ jasne nevieme určiť víťaza. Vo všeobecnosti najlepšie idú múčne červy, teda naše chrumkavé larvičky. Môže ísť o dva dôvody a to, jednak vyzerajú podľa mňa lepšie, ako tie cvrčky. Reálne môžem aj povedať, že sú aj z môjho pohľadu chutnejšie.“
Objednávajú si produkty skôr mladší alebo starší zákazníci?
„Ja som si osobne myslel, že najväčší záujem bude z radov mladých ľudí do 35 rokov. Prekvapilo ma, že práve najväčší záujem je vo vekovej kategórií 35-45 rokov. Môže to byť aj tým, že ide o skupinu v produktívnom zárobkovom veku. Najväčší záujem je v okolí Bratislavy, či celkovo v krajských mestách.“
„Vypozorovali sme tiež tri základné druhy zákazníkov. Ide o ľudí zaoberajúcich sa zdravou výživou, športovci, fitnes osoby. Druhou skupinou sú prekvapivo mamičky s malými deťmi. Záujem u nich pozorujeme práve z dôvodu, že malé deti nemajú predsudky a mnoho malých detí nechce jesť mäso. A práve larvičky im chutia a jesť ich chcú. Tie mamičky im to teda vedia dať aj ako náhradu mäsa, keďže obsahujú ešte viac bielkovín ako mäso. Deti si to chrumkajú, majú z toho zábavu, je to ako čipsy. Sám to mám overené u nás doma. Treťou kategóriou je skupina zvedavých ľudí, ktorí si to chcú vyskúšať. V tejto skupine sa nachádzajú aj tie mladšie ročníky. Možno ich nakúpia zo žartu, že návšteve namiesto arašidov nasypú červíky.“
Hmyz sa konzumuje len ako snack alebo sa dá používať aj pri varení? Máte aj nejaký overený recept pre našich čitateľov?
„Prioritne máme v našej ponuke hmyz ako snack. Aj tento celý hmyz sa však dá použiť aj pri varení. Také, čo mám aj ja overené a čo je aj fakt chutné, sú larvičky ako vložka do polievok namiesto krutónov. To je veľmi dobré, lebo chrumká to, nezmäkne to tak ľahko ako krutón, je to tiež výživné a spestrí to jedálniček. Využívať ich môžeme teda aj ako doplnok na posypanie, okrem polievok napríklad aj na pizzu.“
„Ponúkame tiež aj cvrčí prášok, ktorý sa môže pridávať už kamkoľvek. Môže byť súčasťou cesta na pečivo či múčniky. Je tu však potrebné dávať pozor na to, že neobsahujú lepok, treba ho kombinovať maximálne v pomere 1:3 s múkou. Keď to zmiešame s múkou, dostane to lepšie výživové hodnoty. Netreba sa toho báť, má to neutrálnu chuť. Vhodné je ju prisypať aj do šejkov, proteínových nápojov. Ide najmä o bio eko produkt, nemá to tým pádom žiadne prísady, chemikálie a obsahuje to množstvo proteínov.“
Ide o hocijaký druh hmyzu alebo musí byť špeciálne odchovaný na tento účel? Chováte ho tým pádom doma alebo si ho nechávate špeciálne doviezť?
„Ide o špeciálne chovaný hmyz v hmyzích farmách a je to veľmi ekologické. Ide o kontrolovaný chov v hygienických a čistých priestoroch. Farmy musia spĺňať prísne hygienické požiadavky. Tento druh hmyzu konzumuje len ovocie a zeleninu. Keď dosiahne hmyz požadovanú veľkosť, je usmrtený vhodením do vriacej vody, následne sa suší a ochucuje. Ochucuje sa však len základnými prírodnými koreninami na základe požiadavky (cesnak, chilli, soľ).
Dávame si záležať na tom, aby boli všetky naše produkty bez akýchkoľvek umelých ochucovadiel či konzervantov.
My sme momentálne v prvej fáze toho celého, takže my teraz zastrešujeme len predaj na slovenskom trhu. Momentálne tu nie je žiaden dodávateľ, spracovateľ či výrobca s hmyzou farmou. Hmyzia farba produkuje hmyz pre potreby konzumu pre ľudí. Zatiaľ sa na Slovensku nič také nenachádza. Verím, že čoskoro bude, možno aj my budeme jedným z priekopníkov.
My teda zatiaľ všetko riešime subdodávateľsky. Znamená to, že máme viacero dodávateľov v rámci Európy, teda najmä z Česka, Belgicka či Francúzska.“
Ako chutí jedlý hmyz a prečo ho zaradiť do jedálnička?
„Larvičky majú veľmi podobnú chuť orieškov. Niektorí chuť prirovnávajú k slnečnicovým semienkam. Jednoducho niečo ako olejniny, orieškoviny, niečo na tento štýl. Mne to do určitej miery pripomína trošku aj morské plody. Je to zároveň aj chrumkavé, neutrálne a príjemné.
Zatiaľ som sa nestretol s niekým, kto by to ochutnal a povedal, že to nechutí dobre.“
„Potom samotná chuť závisí aj od druhu príchute, ako chilli, cesnak a podobne. V tomto prípade tam dominuje konkrétna chuť. Samotné larvičky či cvrčky majú neutrálnu chuť.
Dôvod prečo zaradiť hmyz do jedálnička sú nutričné a environmentálne benefity. Jedlý hmyz obsahuje od 40 do 70 percent bielkovín, takmer žiadne tuky, cholesterol, minimum cukrov. Nachádza sa tu aj nejaká vláknina, železo a pod. Z nutričného hľadiska nepoznám zdravší snack.“
Plánujete do ponuky zaradiť aj ďalšie druhy či “príchute”? Na čo sa môžu tešiť priaznivci hmyzích pochúťok v budúcnosti?
„Uvidíme celkovo na základe vývinu trhu a povoľovanie hmyzích druhov v Európe. K dnešnému dňu sú schválené tri druhy. Naša ponuka je zatiaľ vo variantoch múčnych červov a cvrčkov, v priebehu najbližšieho mesiaca zaradíme aj saranče, teda koníkov. Chceli by sme tiež rozširovať príchute larvičiek. Dnes máme 5 príchutí a mali by sme ich mať 11 do budúcna. V priebehu nasledujúcich mesiacov by sme mali doplniť ďalších 6 príchutí červov a tri príchute cvrčkov.
Budeme tiež naďalej sledovať trendy. Experimentujeme aj s tým, že by sme do ponuky zaradili nejakú čokoládu s posypom z larvičiek. Takže uvidíme ešte.“
Tak čo, presvedčili sme vás, že jedlý hmyz je tá správna voľba? Pokojne si hneď niekoľko balení objednajte a vyskúšajte ich na vlastnej koži.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: