Nitra má južný a severný obchvat, napriek tomu je mesto plné kamiónov
Do redakcie sme dostali od nášho čitateľa a bývalého mestského poslanca Jozefa Mojtu sťažnosť na množstvo kamiónov, ktoré prechádzajú mestom aj napriek vybudovaniu severného a južného obchvatu. Bývalý člen komisie dopravy však nie je jediný, komu tento stav prekáža.
Hoci kamióny nemusia cez centrum mesta vôbec prechádzať, často sa to deje. Pokiaľ mieria na Nové Zámky, prejdú zvyčajne cez mesto smerom na Krškany. Pritom by sa mohli dostať na miesto aj cez diaľnicu a odbočiť až na Čermáni. Dá sa s tým však niečo robiť?
Jozef Mojto pôsobil, aj po tom, čo už nebol poslancom, v Komisii pre dopravu, životné prostredie, verejnoprospešné služby a verejný poriadok. Problém s kamiónmi sa snaží riešiť dlhodobo, zatiaľ bezúspešne. Napriek tomu, že ide o cesty v meste, nie za všetky je zodpovedné mesto. Niektoré má v správe kraj a niektoré Krajský dopravný inšpektorát. Veľkotonážne autá, ktoré nie sú v meste vhodné z hľadiska bezpečnosti ani z hľadiska životného prostredia, nemajú zákaz vstupu do mesta.
Cesty niekoľkých tried
Mesto Nitra je dopravne napojené niekoľkými typmi ciest. Rýchlostná komunikácia R1 so zjazdmi sever, juh a východ, na ktorých dopravné označenie, ktoré by obmedzovalo vykonávanie tranzitu, nie je. Nenájdete ho ani na cestách I. triedy č. 64, 51 a 65. Obmedzenie nie je ani na ceste II. triedy č. 513 a ani na štyroch cestách III. triedy.
Obmedzenia sa nachádzajú iba na rýchlostnej komunikácii R1A pri zjazde na Bratislavskú, na ceste II. triedy č. 562 a na kruhovom objazde pod Zoborom. V prvom i druhom prípade obmedzenie platí pre nákladné autá, ktoré nie sú dopravnou obsluhou. Pod Zoborom je umiestnené dopravné značenie, ktoré obmedzuje vjazd pre nákladné autá nad 7,5 tony v smere od Bratislavy a v smere od Levíc.
Aké by mohlo byť riešenie?
Cesta č. 562 – Cabajská – je v správe Nitrianskeho samosprávneho kraja. Ak by kraj dal pre kamióny povolenie na prejazd, mohla by sa vďaka tomu odľahčiť doprava v meste. Hoci na mieste nie je zákaz, kamióny túto cestu zväčša nevyužívajú, pretože vodiči používajú radšej cestu cez mesto. Rovnaký účel by malo aj to, keby dostali kamióny výnimku platby za využitie obchvatu. Keby sa niekoľkokilometrový úsek, ktorým by obišli mesto, nemuseli platiť, nebol by dôvod ísť cez „srdce“ mesta.
Ak by bola odsúhlasená výnimka v jednom aj druhom prípade, kamióny by sme v meste už nemuseli stretnúť.
Oprava Univerzitného mosta
Slovenská správa ciest ohlásila na jar rozsiahlu rekonštrukciu Univerzitného mosta. Most by mal byť dva týždne uzavretý úplne. Vzhľadom na to, že denne po ňom prejdú stovky áut, hrozí mestu dopravný kolaps. Nielen osobné autá a autobusy, ale aj nákladné vozidlá budú musieť uprednostniť inú trasu.
Nový most či prejazd po Mostnej ulici však nie je pre kamióny vhodný, pretože by mali problém sa tam vytočiť.
Mesta sme sa opýtali na to, ako je pripravené na uzavretie Univerzitného mosta a či plánuje zaviesť úplný zákaz vjazdu veľkotonážnych vozidiel do Nitry.
Vyjadrenie mesta
Cesty v meste, ale aj mimo neho, v jeho bezprostrednej blízkosti, nie sú všetky pod správou mesta. Hlavnými dotknutými je Okresný úrad Nitra, ako príslušný cestný správny orgán pre cesty I. a II. triedy. Krajský dopravný inšpektorát Nitra, ktorý v zmysle príslušných ustanovení cestného zákona vydáva súhlas k použitiu a umiestneniu dopravného značenia pre cesty a miestne komunikácie.
Mesto malo ohľadom možného presmerovania kamiónov ohľadom toho so všetkými dotknutými orgánmi, čiže aj s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a políciou, rokovanie.
Jednotlivé organizácie na tomto rokovaní predložili niekoľko pripomienok:
„dopravne nevyhovujúca križovatka Nitra – Juh na rýchlostnej ceste R1 pre zvýšenie jej dopravného zaťaženia nákladnou dopravou nad 12 t,
nevyhovujúci stavebno-technický stav cesty II. tr. Cabajská, podľa vyjadrenia vlastníka cesty, Nitrianskeho samosprávneho kraja, nosnosť komunikácie nie je dostatočná pre zvýšenie takého dopravného zaťaženia. V poslednom čase zaznamenali na tejto komunikácii závady v zjazdnosti,
pre presmerovanie a vedenie tejto dopravy mimo centrum je potrebné spracovať dopravný prieskum smerovania tejto tranzitujúcej dopravy a hlavne aký počet je týchto vozidiel v centre.
nevyhovujúce stavebnotechnické usporiadanie križovatky cesty I. tr. Novozámocká a cesty II. tr. Cabajská,
smerovanie nákladnej dopravy na cestu I/51 – Levická,“ uviedol pre NitraDen.sk Ján Pánsky s mestského úradu.
Ako dodal, „mesto pokladá za hlavný problém križovatku Juh, ktorá nevyhovuje ani súčasnému dopravnému zaťaženiu. Preto mesto intenzívne spolupracuje s ministerstvom dopravy, Slovenskou správou ciest o vybudovaní novej turbookružnej križovatky Nitra – Juh, ktorá by kapacitne postačovala pre súčasné aj výhľadové zaťaženie. V neposlednom rade je aj vybudovanie preložky cesty I/64 Nitra – Komjatice. Touto preložkou by sa vyriešil aj problém neúmerného zaťaženia Novozámockej cesty. A doprava od Nových Zámkov by bola vedená priamo na rýchlostnú cestu.“
Ako to bude počas opravy mosta?
Napriek tomu, že oprava mosta bola ohlásená už tento rok na jar, pravdepodobne sa s ňou tak skoro nezačne. Ešte nie je ukončené verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác, preto doteraz ani nebolo doriešené dočasné značenie, rovnako ako riešenie obchádzkových trás, resp. presmerovanie tranzitnej dopravy.
„Následné kroky budú: Zhotoviteľ stavebných prác, ktorý bude vybratý vo verejnom obstarávaní požiada tunajší úrad o určenie použitia dočasného dopravného značenia a uzávierku na ceste I/64, v ktorej bude uvedený návrh organizácie dopravy počas požadovanej uzávierky. Návrh organizácie dopravy bude následne prerokovaný a odsúhlasený všetkými dotknutými orgánmi a organizáciami,“ uviedol prednosta Okresného úradu v Nitre Karol Borik.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: