Mesto Nitra dbá na stále zlepšovanie kvality sociálnych služieb
Zamestnanci odboru sociálnych služieb mestského úradu, zariadenia pre seniorov, azylového domu a ďalších sociálnych služieb, poskytovaných mestom Nitra, mali možnosť spoznať praktickú rovinu zákonom určenej sociálnej politiky priamo z úst odborníka.
„Dopodrobna sme sa venovali podmienkam, ktoré zákon o sociálnych službách vyžaduje, aby jednotlivé služby poskytované mestom boli nastavené s vysokou mierou kvality,“ špecifikoval Miroslav Cangár dvojdňový seminár.
„Zákon o sociálnych službách obsahuje 22 kritérií, a tieto sme postupne prechádzali. Vysvetlil som im, ako má mesto ako poskytovateľ sociálnej služby postupovať, aby bola splnená litera zákona a aby boli spokojní aj prijímatelia poskytovaných sociálnych služieb,“ upresnil Canglár obsah seminára.
Klient má napríklad, okrem iného, právo byť informovaný v jemu zrozumiteľnej forme – či už v hovorenej reči, v posunkovom jazyku, alebo prostredníctvom piktogramov. „Súčasne má právo na život v prostredí, ktoré rešpektuje jeho intimitu alebo prípadné obmedzenia mobility,“ konkretizovala získané informácie Martina Hrozenská z odboru sociálnych služieb na Mestskom úrade v Nitre.
Sociálne služby majú byť poskytované odborne a kvalitne, ale aj moderne
Rovnako technické požiadavky na projekty budov, v ktorých klienti žijú, by mali napĺňať prvky takzvaného univerzálneho navrhovania. Poskytovateľ sociálnych služieb má zároveň právo na to, aby sa o neho starali odborne erudovaní pracovníci a tiež na to, aby mal každý klient kľúčového pracovníka, ktorý bude styčnou a dôveryhodnou osobou obhajujúcou jeho záujmy.
Mestská poslankyňa, členka mestskej rady a predsedníčka sociálnej komisie MZ Anna Šmehilová sa vyjadrila, že jej záleží na tom, aby služby, poskytované našim mestom občanom boli poskytované odborne a kvalitne, ale súčasne aj moderne.
„Nové trendy sa objavujú v každej oblasti života a teda aj v sociálnych službách. Považujem za nesmierne dôležité ďalšie vzdelávanie našich zamestnancov aj v oblasti poskytovania sociálnych služieb. Prvoradým musí byť preto najlepší záujem a individuálne potreby občana, ktorý sociálnu pomoc od mesta potrebuje. Moderné mesto sa musí vedieť postarať o odkázaného človeka, ktorý si sám, alebo jeho rodina nevie pomôcť,“ uviedla mestská poslankyňa a predsedníčka Komisie mestského zastupiteľstva pre sociálne veci, bývanie a podporu verejného zdravia Anna Šmehilová.
Dôraz sa kladie na podporu a tvorbu pozitívneho obrazu klientov v spoločnosti
Vedúca odboru sociálnych služieb MsÚ v Nitre Naďa Šimová uviedla, že v praxi sociálnych služieb ide o zmenu paradigmy – z pohľadu na klienta – prijímateľa sociálnej služby, s položením dôrazu na rešpekt a jedinečnosť človeka, ako aj na rozvoj jeho schopností, zručností a vedomostí. „Nielen odborný personál pracujúci s klientmi v sociálnych službách, ale aj verejnosť by mala ľudí so špecifickými potrebami vnímať tak, že títo ľudia sú súčasťou ľudskej rozmanitosti. Systém moderných sociálnych služieb rešpektuje a podporuje oprávnené požiadavky občanov – prijímateľov sociálnych služieb na kvalitné sociálne služby. Dôraz sa kladie na podporu a tvorbu pozitívneho obrazu klientov v spoločnosti, na rešpektovanie jeho individuálnych potrieb a prianí,“ spresnila vedúca Naďa Šimová.
Od 1. septembra tohto roku bude Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny hodnotiť podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby prostredníctvom poverených štátnych zamestnancov.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: