Vyhodnotili testovanie elektronických strážcov seniorov
Seniori v Nitre využívajú službu skôr na konzultačné rozhovory, ale približne tri zavolania mesačne si vyžadujú aj vyslanie lekára
NITRA 6. februára – V Nitre ukončili pilotné testovanie tzv. elektronických strážcov seniorov. Ide o medzinárodný projekt HELPS, ktorý sleduje používanie silikónového náramku alebo telekomunikačného zariadenia, ktoré používajú osamelí seniori na tiesňové volania z bytu a tí mobilnejší aj vo vonkajšom prostredí. Testovanie trvalo od augusta do decembra 2013 na vzorke vyše 30 seniorov v Nitre. Iniciovalo ho Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), aby túto službu spropagovalo, keďže viaceré mestá, ktoré podobný systém zaviedli, ho nedokážu financovať dlhodobo. „Naším zámerom bolo získať informácie o pozitívach a negatívach tejto služby a podporiť jej zavedenie jednotne na celom Slovensku, čím by výrazne zlacnela a mohli by ju využívať aj občania v obciach,“ informoval riaditeľ legislatívnej sekcie kancelárie ZMOS Bruno Konečný. Ako dodal, zároveň chcú túto službu dostať medzi základné sociálne služby, ktoré by štát a mestá mohli financovať a zapracovať aj do novelizovaného zákona o sociálnych službách.
Zámerom je ale hlavne informovať nielen verejnosť, ale aj mestá a obce, aby sa ich čo najviac prihlásilo a začali túto službu využívať. V súčasnosti ju prevádzkuje Asociácia samaritánov Slovenska a prihlásených majú vyše 200 klientov. Pre rentabilné fungovanie by ich potrebovali aspoň 700 až 1 000. „Na Slovensku máme 335-tisíc ľudí, ktorí poberajú vdovský dôchodok a 300-tisíc seniorov starších ako 75 rokov a to je už dosť výrazná skupina, o ktorú by mohli prejaviť záujem výrobcovia alebo poskytovatelia telekomunikačných služieb a ponúknuť zaujímavé benefity,“ dodal Konečný.
Trojročný projekt HELPS sa realizuje od októbra 2011 a zúčastňuje sa na ňom dvanásť partnerov z ôsmich stredoeurópskych krajín. Partnerom projektu za Slovensko je okrem ZMOS aj Sociologický ústav Slovenskej akadémie vied (SÚ SAV). „Pobyt seniorov v domácom prostredí je pre štát lacnejší, je veľmi žiadaný a ako sme zistili na vybranej vzorke, táto služba umožňuje nielen seniorom pocit bezpečia a sebestačnosti, ale veľmi ju vítajú hlavne rodinní príslušníci,“ uviedla hlavná riaditeľka projektu HELPS Magdaléna Piscová zo SÚ SAV.
V Nitre okrem vyše tridsiatky testovaných seniorov poskytujú túto službu aj ďalším dvadsiatim, ktorí si platia mesačne päť eur. „Tento systém ponúkame od roku 2006 a pôvodne sme mali sumu 10 eur, ale pre slabý záujem sme ju znížili,“ povedala pracovníčka odboru sociálnych služieb Mestského úradu v Nitre Zuzana Jančovičová. Seniori podľa nej využívajú túto službu skôr na konzultačné rozhovory, ale približne tri zavolania mesačne si vyžadujú aj vyslanie lekára. Mesto v súčasnosti dopláca na túto službu ročne približne 40-tisíc eur, pretože financujú operačné stredisko. Zámerom ZMOS je upriamiť pozornosť nielen na nové možnosti, ale hlavne využívanie jedného operačného strediska pre všetky mestá a obce.
Zariadenie domáceho tiesňového volania má formu silikónového náramku, na ktorom je červené tlačidlo, ktoré v prípade potreby človek stlačí a spúšťa tak alarm na dispečingu. Dispečing sa následne snaží nadviazať s klientom spojenie. Hovor prebieha z akéhokoľvek miesta v byte, a to vďaka citlivosti technológie na zvuk. Podobne je to i v prípade mobilného tiesňového volania, ktoré navyše v prípade potreby dokáže lokalizovať polohu klienta. Umožňuje ľuďom v núdzi volanie z akéhokoľvek miesta, na ktorom sa práve nachádzajú, a je to malá škatuľka, ktorú nosia zavesenú na krku.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: