Vydali známku s parnou lokomobilou Umrath zo zbierky Slovenského poľnohospodárskeho múzea
Slovenská pošta dnes vydala novú poštovú známku Technické pamiatky: parná lokomobila Umrath. Nominálna hodnota známky je 1,15 eura. Motívom známky s rozmermi 37,5 × 37,5 mm je parná lokomobila Umrath zo zbierkového fondu Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre.
Známka s lokomobilou vyšla vo forme tlačového listu s 35 známkami vrátane perforácie. Známku vytlačila technikou rotačnej oceľotlače v kombinácii s hĺbkotlačou Poštovní tiskárna cenin Praha.
Súčasne s poštovou známkou vydali obálku prvého dňa s pečiatkou FDC s dátumom 15. apríla 2016 a domicilom mesta Nitra. Motívom prítlače FDC obálky je pohľad zozadu na parnú lokomobilu Umrath a motívom FDC pečiatky je obilie súvisiace s funkciou lokomobily na poháňanie strojov pri mlátení obilia. FDC vytlačila technikou jednofarebnej oceľotlače z plochej platne tlačiareň Poštovní tiskárna cenin Praha.
Autorom výtvarných návrhov poštovej známky, FDC a FDC pečiatky je akademický maliar Marián Komáček. Autorom rytiny poštovej známky, ako aj FDC je umelec Ľubomír Žálec. Slávnostná inaugurácia poštovej známky sa uskutočnila v piatok o 14. hodine v areáli Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre na Dlhej ulici č. 92. Pre záujemcov bude k dispozícii príležitostná poštová priehradka a taktiež príležitostná poštová pečiatka.
Lokomobilu Umrath zo zbierky Slovenského poľnohospodárskeho múzea vyrobili v roku 1894 v Prahe. Lokomobila je mobilný komplex parného kotla a parného stroja, označiť ju možno aj za predchodcu traktoru. Hmotnosť lokomobily Umrath je 3,5 tony. Lokomobila pôvodne patrila podniku Lučenecký vlnársky závod v Opatovej pri Lučenci, ktorý bol založený v roku 1868. Využívali ju na pohon čerpadiel a po prvej svetovej vojne ju presunuli do obce Breznička, kde slúžila na pohon mláťačiek a šrotovníkov.
Lokomobily slúžili okrem toho aj na výrobu elektrickej energie v poľnohospodárstve či vo vojenstve. Vzhľadom na to, že išlo o veľmi vzácny parný stroj, v zamestnancoch múzea sa prebudila ohromná túžba opätovne ho oživiť. Technický stav lokomobily bol veľmi žalostný a vyžadoval si konštrukčné zásahy. Za povšimnutie stojí fakt, že všetky spoje na stroji sú nitované a bez jediného zvaru. Po dlhšom hľadaní dodávateľa opravy, ju nakoniec opravili v roku 1995 a v tom istom roku sa lokomobila tiež stala ozdobou Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: