Študenti chcú zviditeľniť život diabetika, na otvorenie témy vytvorili kampaň Spolu s diabetikom
Kampaň študentky 4. ročníka marketingovej komunikácie a reklamy realizovali v jednej z univerzitných miestností aj v online priestore.
Kampaňou Spolu s diabetikom chcú študentky 4. ročníka marketingovej komunikácie a reklamy, KMKAR, FF UKF – Benčíková, Dulniová, Muchová, Nehézová, Žudelová otvoriť tému diabetes. Práve diabetes si zvolili, pretože vnímajú nedostatok pozornosti venovanej práve tejto diagnóze. Aj napriek tomu, že celosvetovo ju má diagnostikovanú mnoho ľudí a zároveň stále pribúdajú noví pacienti. Mnohokrát ani netušíme, že práve vedľa nás stojí diabetik a v prípade krízovej situácie by mnohí ani nevedeli, ako reagovať a pomôcť.
Kampaň študentky realizovali v praxi, v miestnosti na univerzite a aj v online prostredí. Kampaň aplikovali študentky v budove internátu NITRA a na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy. V učebni nainštalovali figurínu ležiacu na zemi pri laviciach, ktorá predstavovala osobu v bezvedomí. Študenti po príchode do miestnosti ostali v prvotnom šoku, ktorý študentky zachytili aj na skrytú kameru. Nevedeli, čo sa deje, zastali, a pomaly sa približovali k „telu“.
Viacerí študenti neskôr potvrdili, že ich to vystrašilo alebo prekvapilo. Len málo študentov sa už ocitlo v situácii, že niekto potreboval rýchlu zdravotnú pomoc. A tak ani práve pri cukrovke by nevedeli, ako by mali reagovať a rýchlo pomôcť. Súčasťou kampane bola preto aj informatívna prednáška, kde sa študenti dozvedeli niečo o cukrovke, aj ako reagovať a poskytnúť v prípade potreby pomoc. Informácie dostali priamo z pohľadu diabetika, spolužiačky, ktorá má túto diagnózu už 14 rokov.
Kampaň študentky realizovali aj v online priestore a to prostredníctvom Instagramu na profile Spolu s diabetikom. Ich cieľom bolo objasniť, čo je to diabetes, aké má príznaky, ale aj ako vplýva na psychiku pacientov. Zverejnili dotazník, v skupine diabetikov, kde sa rozhodlo podeliť o svoje pocity až 178 respondentov – diabetikov.
Práve vďaka tomuto dotazníku mali možnosť zdieľať aj reálne príbehy pacientov. Jeden z nich uvádzajú študentky ako príklad: „Mám depresiu a pre cukrovku nenávidím svoj život. Nechodím medzi ľudí (spoločenské akcie). Keď som v práci, potajme si meriam cukor a dávam pozor, aby ma nikto nevidel s pumpou v ruke.“ (Pacient, 26 rokov, DM 1 typ, 6 rokov).
K samotnej realizácii sa vyjadrila aj sociologička Monika Štrbová, ktorá kampaň prirovnala k sociálnemu experimentu. Pre zosilnenie momentu prekvapenia by však odporúčala umiestniť figurínu na schody alebo chodbu budovy, čo by umocnilo prirodzenosť a autentickosť kampane. Zároveň by to umožnilo zachytiť viacero reakcií študentov i zamestnancov univerzity.
Po diskusii s aktérmi vnímala „strach” študentov poskytnúť prvú pomoc neznámemu človeku ako odraz našej spoločnosti. Upozornila tiež na to, že podobné výsledky boli zaznamenané aj pri experimente Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby v spolupráci s nocľahárňou sv. Vincenta de Paul. „Aj v tomto prípade prešlo okolo figuranta množstvo ľudí, no iba traja z nich ho skúsili bližšie skontrolovať, čo opäť odkazuje na neochotu pomôcť prítomnú v spoločnosti, ” dodala na záver.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: