RegioJet má opäť problém s licenciou na autobusovú linku. O čo ide?
Prokurátor Peter Molčan z Krajskej prokuratúry v Banskej Bystrici podal protest proti udeleniu licencie pre spoločnosť RegioJet na prevádzku diaľkovej autobusovej linky Banská Bystrica – Nitra – Bratislava.
Súkromný vlakový a autobusový dopravca RegioJet, a. s., opäť čelí problému s už vydanou licenciou na diaľkovú autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Prokurátor Peter Molčan z Krajskej prokuratúry v Banskej Bystrici v polovici augusta podal protest proti udeleniu tejto licencie.
Zdôvodnil to tým, že každý cestovný poriadok v autobusovej doprave musí zahŕňať iba identické spoje, ktoré musia mať začiatočnú a konečnú zastávku a zastavovať na všetkých zastávkach.
„Pretože niektoré spoje RegioJetu idú z Banskej Bystrice do Bratislavy, niektoré premávajú len na časti trasy z Nitry do Bratislavy a jeden spoj zastavuje v Seredi, mal podľa jeho nezmyselného názoru RegioJet žiadať o tri rôzne licencie na tri rôzne linky,“ uviedol vo štvrtok majiteľ RegioJetu Radim Jančura.
RegioJet odmieta rozhodnutie prokurátora, považuje ho za pokračovanie svojho boja proti korupcii a klientelizmu na Slovensku a chce sa brániť. Názor prokurátora v tomto prípade je podľa spoločnosti v celkovom rozpore s každodenným fungovaním verejnej dopravy na Slovensku.
„Keby prokurátor Molčan využíval verejnú dopravu, určite by poznal vyhľadávajúci portál cestovných poriadkov www.cp.sk a rýchlo by si overil, že z celkového počtu autobusových liniek, ktoré sú prevádzkované na Slovensku, nevyhovuje jeho definícií 96 % spojov všetkých dopravcov,“ tvrdí Jančura. Prokurátor by mal podľa neho teda napadnúť všetky ostatné licencie a de facto zastaviť autobusovú dopravu na Slovensku.
RegioJet predpokladá, že banskobystrická prokuratúra mohla byť zneužitá na klientelizmus. Dopravca trvá na tom, že Banskobystrický samosprávny kraj vydal licenciu na autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava podľa zákona, čo potvrdilo aj ministerstvo dopravy v januári tohto roka. V ostatných krajinách Európskej únie by udelenie povolenia na bežnú podnikateľskú činnosť, ktorá si nežiada dotácie z verejných financií, podľa spoločnosti trvala niekoľko dní, maximálne týždňov.
„Politici a úradníci sa neustále snažia nájsť cestu, ako nás z tejto linky dostať preč, alebo nám aspoň zásadne znepríjemniť naše podnikanie,“ myslí si Jančura.
Súkromný dopravca pôvodne požiadal pred rokom o licenciu na autobusovú linku z Bratislavy do Banskej Bystrice. Bratislavský kraj na čele s predsedom Pavlom Frešom ju však doteraz odmietol vydať napriek rozhodnutiu ministerstva dopravy, ktoré dalo za pravdu RegioJetu. Kraj to zdôvodnil odmietavým postojom Nitrianskeho kraja, ktorý sa zas odvolával na nesúhlas mesta Nitra. K licencii by sa totiž mali vyjadriť všetky kraje, cez ktorých územie vedie trasa linky.
Bratislavský kraj mal po novom rozhodnúť o licencii do mesiaca a po siedmich mesiacoch koncom augusta licenciu opäť zamietol vydať. Tentoraz z dôvodu, že v prvom polroku tohto roka sa znížil počet cestujúcich na dotovaných prímestských linkách v kraji medziročne o 2,5 %, resp. o vyše 158-tisíc cestujúcich na 6,2 milióna. Linka RegioJetu vraj ohrozuje existenciu iných diaľkových liniek bez dotácií. RegioJet sa chce proti rozhodnutiu kraja odvolať na ministerstvo dopravy, keďže má záujem o vydanie pôvodnej licencie.
Autobusovú linku z Banskej Bystrice cez Nitru do Bratislavy prevádzkuje RegioJet od začiatku februára. Za sedem mesiacov do konca augusta na nej previezol viac ako 260-tisíc cestujúcich. Ceny lístkov v autobusoch na uvedenej trase po príchode RegioJetu klesli až o 60 %.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: