Foto: Študent UKF vytvoril mauzóleum obetí rýchlej módy, poukazuje na problémy dnešnej doby
Autor chce prejaviť úctu obetiam pádu textilnej továrne v Bangladéši aj poukázať na ekologickejšie vnímanie obliekania sa.
V novom priestore pre kreatívnych nadšencov z radov detí aj dospelých v Dome módy, konkrétne v Domofe creativity, vznikla inštalácia s hlbokým zmyslom, ktorá vás donúti zamyslieť sa aj nad svojím konaním. Inštalácia študenta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre Bc. Igora Hanečáka je dlhá 13 metrov a vysoká okolo 2 metrov.
Autor ňou vzdáva úctu 1 138 obetiam, ktoré zahynuli pri páde textilnej továrne Rana Plaza v Bangladéši. Prevažne ženy v továrni šili pre značky ako Walmart, The Children’s Place či Primark.
Takýchto tovární sú v Bangladéši aj na celom východe tisíce a takmer všade majú pracovníci hrozné podmienky, nehovoriac o odpade a škodlivosti vyplývajúcej z tvorby takéhoto oblečenia.
Ekologické zmýšľanie a humanizácia
Igor sa už dlhodobo zaujíma o domáce či celosvetové iniciatívy, ktoré šíria humanizáciu a ekologické zmýšľanie v textilnom a módnom priemysle ako v jednom z najväčších producentov odpadu. Už v minulosti upozorňoval prostredníctvom umenia na toto novodobé otrokárstvo.
Grafiky robil od polnoci do ďalšej polnoci, viac ako 23 hodín, takmer bez prestávky, so syntetickými farbami, v nevetraných priestoroch. „Ťažká monotónna práca bola veľmi náročná fyzicky aj psychicky,“ priznáva Igor.
Po premiére v Poprade túto performance pretvoril do menšej inštalácie na steny a nedávno v Nitre túto myšlienku rozvinul do veľkého prenosného priestorového objektu.
S realizáciou nápadu mu pomohli aj financie z Fondu na podporu umenia, ktorý požiadal o podporu svojho zaujímavého projektu. Výsledok môžete vidieť v spomínanom Domofe Creativity v Dome módy, kam sa 13-metrový tunel pohodlne vojde.
Výkričník pre módu
Podľa slov autora má výstava slúžiť ako výkričník nezdravému konzumu, podliehaniu reklamám na módne trendy, ale aj ako výzva k triezvejšiemu a ekologickejšiemu prístupu k nakupovaniu a k spôsobu života vôbec.
Návštevníkov z radov skupín školopovinných detí či dospelých má priviesť k uvažovaniu nad vlastným správaním sa a v najlepšom prípade k reálnej pozitívnej zmene.
Inštalácia je dostupná do polovice októbra, záujemcovia o komentované prehliadky sa môžu informovať prostredníctvom tejto udalosti na Facebooku.
Viacero výstav
Jedným zo zakladateľov kreatívneho centra Domof creativity (v nitrianskom Dome módy), kde vystavuje svoje dielo Igor Hanečák, je Michal Šimovič. Spolu s rovnako zmýšľajúcimi priateľmi vytvorili koncept, ktorý sa teraz snažia zmysluplne napĺňať.
„Okrem Igorovej inštalácie tu momentálne môžete vidieť rôzne zaujímavé objekty, ktoré v mnohých prípadoch vznikli recyklovaním odpadu. Z dielne grafika, grafiťáka a kreatívneho umelca Viktora Milana tu nájdete napríklad dekoratívne predmety, sošky, kvety, a podobne,“ popisuje pre UKF Michal Šimovič jednotlivé exponáty.
„Aj samotné informačné tabule s popisom, ako triediť odpad, sú vyrobené z recyklovaných surovín. Ich autorom, podobne ako vystavených grafík, je Igor Hanečák. Katarína Kuková, ktorá sa venuje umeniu a arteterapii, v Domofe creativity vystavuje obrazy, grafikami so symbolickými piktogramami sa predstavuje Richard Ottot. Svoje veci tu mám vystavené aj ja – ide predovšetkým o predmety z recyklovaných materiálov, často úžitkovej hodnoty, napríklad nože, sekerky a podobne,“ uzavrel Michal Šimovič.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: