FOTO: Nitriansku univerzitu navštívila víťazka súťaže Učiteľ Slovenska a zúčastnila sa diskusie o aktuálnych témach digitálnej spoločnosti
Účastníci workshopu v rámci cyklu Klubu informatikov opäť diskutovali na rôzne zaujímavé a hlavne veľmi aktuálne témy v oblasti technológií.
Témami diskusie boli moderné technológie a vyučovanie umelej inteligencie v škole. „V jednom rozhovore som uviedla, že je smutné, ak naše deti na život v digitálnej spoločnosti lepšie pripravuje Hollywood než škola,“ hovorí Zuzana Tkáčová, ktorá učí informatiku na košickom gymnáziu a na jeseň minulého roka sa stala víťazkou celoslovenskej súťaže s názvom Učiteľ Slovenska, a pokračuje: „Treba si uvedomiť, že umelá inteligencia nie je víziou vzdialenej budúcnosti – tá budúcnosť už začala a my sa s umelou inteligenciou už dnes môžeme stretnúť v rôznych podobách v zariadeniach, ktoré dennodenne používame. Pre mladú generáciu, ktorá teraz chodí do škôl, bude o pár rokov predstavovať aj konkurenciu na trhu práce.“
Zuzana Tkáčová vyštudovala umelú inteligenciu a v súčasnosti je popri množstve aktivít externou doktorandkou Katedry techniky a informačných technológií PF UKF. Spoluorganizátorom workshopu bol aj Martin Cápay z Katedry informatiky Fakulty prírodných vied UKF a pozná Zuzanu ako inovatívnu učiteľku už dávnejšie. Aj preto si na ňu spomenul pri oslovovaní lektorov: „Medzičasom sa Zuzka stala víťazkou súťaže Učiteľ Slovenska, čím sa jej časové možnosti výrazne zredukovali. Aj preto nás príjemne prekvapila, že bola ochotná prísť a to len týždeň pred jej cestou na celosvetovú slávnosť Global Teacher Prize do Dubaja.“
Podľa Zuzany Tkáčovej slovenské školstvo stále bojuje s archaickým modelom tradičného vyučovania, založeným na memorovaní poznatkov, častokrát bez ich nadväznosti na praktický život a konkrétne tvorivé využitie. Vrámci fóra sa riešilo aj to, ako a čím pripraviť študentov a ich učiteľov na výzvy budúcnosti. Informatika by sa možno mala stať akousi vlajkovou loďou a podľa Zuzaniných slov, musí reflektovať aj novovznikajúce témy a oblasti, intenzívne rozvíjať informatické myslenie.
Zuzanine slová potvrdzuje aj Martin Cápay: „Skúste sa zamyslieť, či ste sa už v bežnom živote stretli s prvkami umelej inteligencie. Ak ste si odpovedali, že nie, tak sa s vysokou pravdepodobnosťou mýlite a je možné, že umelú inteligenciu dokonca aj dennodenne využívate v mobilných aplikáciách. Rozpoznávanie tváre, ŠPZ na autách, analýza textu a hovorenej reči, to všetko funguje na postupoch, ktoré by sme zjednodušene mohli označiť ako umelá inteligencia.“
„Umelá inteligencia má dnes naozaj rozličné podoby. Je implementovaná v rôznych systémoch na dolovanie dát, rozpoznávanie a kategorizovanie grafických či textových objektov, môže komunikovať s človekom, či už vo forme textu alebo syntézou reálnej reči,“ dopĺňa Martin Cápay.
Aktuálne si využitie umelej inteligencie v školstve vie predstaviť na automatizovanie rôznych procesov, alebo prispôsobovanie odporúčaného obsahu rôznych vzdelávacích kurzov. „Dôležitou časťou pre mňa ako učiteľa je aj to, aby žiaci minimálne rozumeli, ako taká umelá inteligencia pracuje, a preto je podľa mňa dôležité vedieť o voľne dostupných programoch, ktoré môžu učitelia na prezentáciu týchto procesov využiť,“ uzatvára.
Ako ale podotýka Zuzana Tkáčová téma umelá inteligencia prináša so sebou okrem nadšených očakávaní aj skryté riziká, preto je potrebné o tom rozprávať.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: