Rozhovor: Firma Obecné siete pôsobí na trhu už takmer 13 rokov a vznikla ako malá spoločnosť so 150 klientami
Firma Obecné siete ponúka svoje komplexné služby v rámci internetového napojenia, televízie, ale i telefonovania klientom už mnoho rokov. O tom ako firma vznikala, ako rástla a čo ponúka svojim klientom sme sa rozprávali s jedným so spolumajiteľov firmy Petrom Kissom.
Ako vznikla firma Obecné siete?
„Firma bola založená v roku 2007, vznikla ako malá firma s počtom klientov len pre internetové ciele. Firma sa rozšírila o rok a to fúziou inej spoločnosti, ktorá už existovala dávnejšie a pôsobila v danej oblasti na opačnej strane Nitrianskeho regiónu , tak vznikla súčasná podoba Obecných siete s.r.o.
Celkovo vznikla na popud vtedajšieho stavu internetu, ktorý v rámci Nitrianskeho kraja kolaboval, a teda prakticky nefungoval. Kapacita ani dosah nepostačovali potrebám občanov v domácnostiach. Veľké spoločnosti, ktoré už dávno nepatria Slovákom rozvíjali len mestá. Od tohto sa začali odvíjať všetky projekty, ktoré postupne v rámci Obecných sietí vznikali.
Naším hlavným cieľom bolo v okolitých obciach Nitry vybudovať neobmedzené možnosti v rámci internetu, a to či v smere sever od Nitry, juh, východ či západ. A presne podľa tejto typológie sme rozdelili aj našu sieť. Teda išlo o to, aby každá obec bola samostatne pripojená a nebola v ničom závislá jednak od mesta, alebo od inej obce. Zjednodušilo to fakt, že ak by niečo vyskočilo v systéme, riešila by sa len čiastková oprava, a to len v danej lokalite.“
Ako a prečo pribudla ponuka televízie?
„Postupne do toho začala prichádzať televízia, ako ďalší produkt Obecných sietí, ale hlavne ako doplnok, nakoľko veľké korporátne spoločnosti, keďže bola časť Slovak Telekomu predaná zahraničným vlastníkom začínali ponúkať služby typu Tripl play.
Snažili sme sa vychádzať z vlastných optických káblov, ktoré sme vkladali do zeme, prenajímali sme si ich od operátorov, začalo sa to okolo roku 2011. Do tej doby sa všetko vysielalo a viedlo vzduchom. Už pred tým sme uzatvárali zmluvu s obcami, aby sme mohli využívať tento priestor. Pokladanie optických káblov do zeme je veľmi zložitá práca, ich vedenie vzduchom taktiež, nedá sa to porovnať s elektrickými káblami. A od roku 2012 sa snažíme všetko viesť zemou.
Pre klientov je to hlavne takto bezpečnejšie, lebo káble vzduchom sú neustále ohrozované vonkajšími činiteľmi, poveternostnými, alebo mechanickými vplyvmi, ale ani v zemi to nie je vylúčené. Môžme povedať a skonštatovať, že pozícia od roku 2015 je už veľmi slušná. Bola dobudovaná televízia, a takmer každý objekt v Nitre, či už v centre alebo na sídliskách máme pokrytý optickým káblom.“
Čo však bolo prvotnou myšlienkou pri riešení optiky?
„Prvotným plánom firmy bolo, aby optiku vedeli využiť štátne inštitúcie, teda mesto či obce, ktoré používajú napr. kamerové systémy, aby ich vedeli využiť aj cez našu optiku. Tak sme dokázali ponúkať obciam, školám internet grátis. Je to od nás bezplatná ponuka, na ktorej mesto a obce ušetria nemalé finančné prostriedky. Ale je to aj podpora sociálnej sféry v obciach, a tá spolupráca je už na slušnej úrovni.“
Aká je v súčasnosti situácia, resp. čo prevažuje u klientov?
„Dnes je to už v domácnostiach väčšinou nastavené v súbehu. Keď si objednáva domácnosť internet, rieši už aj televíziu. My sme začínali ako internetová spoločnosť. Televízia je už trošku zložitejší manéver, zariadenia pre ňu sú zložité a nákladné. Ale k dnešnému dňu sa postupne z nej aj u nás stala spoľahlivá a stabilná záležitosť.
Ideme formou DVB-C, teda ako káblová televízia. Programová štruktúra sa stále rozširuje a je v súčasnosti na solídnej úrovni. Funguje od roku 2014. Výhoda pre klientov je nielen v otvorenosti siete, ale hlavne v oblasti využitia smart domácnosti do budúcnosti. Samozrejme ponuku sme rozšírili aj na tak obľúbené IPTV, vtedy je možné použiť akéhokoľvek operátor internetu s dobrou rýchlosťou.“
V čom je firma odlišná od vašej konkurencie?
„Poskytujeme otvorenú sieť a to či už domácnostiam alebo firmám. U nás limit prakticky neexistuje a taktiež má u nás klient lacnejšie portfólio.
Nie je to dávno, keď bola doba, za čo mnoho klientov zaplatilo nemalé peniaze práve Telekomu, keď za prekročenie limitu internetu zaplatili x násobok viac ako očakávali, a žiaľ, osobne poznám situácie, kedy si klient, či už domácnosť alebo podnik nemohol také finančné prostriedky ani dovoliť.
Keďže Telekom v tom čase bolo ako slovo božie a klienti nemali čím dokázať a aj keď technicky mnohí dokázali, že to nebolo prečerpanie z ich strany, vždy v procese vyhral Telekom. Preto sme to brali tak trošku osobne a ako podvod na Slovákov.“
Ako prebieha kontakt s klientom?
„Sú dve možnosti:
-
- Pre domácnosť: na kontaktnom klientskom mieste Obecných sietí si zákazník vyberie konkrétnu službu, viazanosť, všetko mu je našou pracovníčkou vysvetlené. Podpíše predbežnú zmluvu, ktorá však nadobúda svoju platnosť, až vtedy, keď reálne je domácnosť napojená, teda keď služba už reálne funguje. Postupnosť je taká, že náš systém najprv zaeviduje zákazníka, jeho požiadavku, a následne sa celé spracovanie údajov zrealizuje. Technik následne určí termín obhliadky, následne i celej montáže. Služby sú však variabilné, to znamená, že i počas plynutia zmluvy si môže zákazník zmeniť charakter zmluvy, všetko je to o dohode.
- Biznis trieda sa rozdeľuje na niekoľko faktorov:
- Klasické bežné stavebníctvo, výstavba, modernizácia.
- Biznis trieda-napojenie zákazníka na optiku, poskytnutie služieb, toto už funguje cez obchodného zástupcu.“
Ponúkate však aj služby pre telefóny
„Ide o službu vlastných telefónnych čísiel formou internetu, IP telefónom, je to jednoznačne najlacnejšie telefonovanie na svete. Ide o telefonovanie cez internet, ktoré je cenovo bezkonkurenčné. Využívajú ho najviac firmy, je to riešenie, ako telefonovať dlho a za málo peňazí. Určite si mnohí ešte pamätajú faktúry za telefónne linky s extrémnou sumou za hovor do zahraničia.“
Ako spolupracujete so stavebným sektorom
„To je zložité, nakoľko stavebníci často oslovia iba nadnárodné spoločnosti, ako keby nik iný neexistoval a ani si nepreveria, kto vlastne v danej oblasti pôsobí, ale už sa to lepši. Samozrejme podporujeme projekty a taktiež ponúkame bezplatné poradenstvo.
Žiaľ, stretávame sa často s projektmi, ktoré z hľadiska funkčnosti už nemajú nič spoločné s dnešnou realitou digitálneho sveta. Pritom stačí iba konzultácia s projektantom, aby vzniklo super riešenie aj do budúcna. V mnohých pripravovaných objektoch urobíme potrebnú infraštruktúru, bez toho, aby investor navyšoval svoje náklady pri stavaní.
Pre investora je to určite výhodné a pre nás je to výhoda hlavne v tom, že si sami urobíme a navrhneme všetko tak, aby to bolo v súlade so súčasnými podmienkami a normami. Tak majú všetky prípojky zákazníci predpripravené a je len nich či si potom zvolia našu službu, alebo niekoho iného. Nemusíme to byť len my, aj keď to je takto často nastavené. Robíme projekty s partnerom, kde služby ponúkame obaja. Mám skôr dojem, že sme tomu viac otvorení, ako iné spoločnosti.“
Čo plány do budúcna
„V rámci kraja máme pripojených už 120 obcí, v pláne máme 250 obcí, ale i rozšírenie domácností. Samozrejme expandujeme do ostatných krajov. Ďalej plánujeme ponuku Smart komponentov, o ktoré viem, že na trhu je záujem a ich cena je pre klienta prijateľná.
Možno pôjde aj o dotovanie tohto projektu. Radi by sme samozrejme rástli, ako každá spoločnosť a určite je v čom napredovať. Plánujeme rozšíriť naše služby aj do oblastí vývoja softweru a ponuky serverhostingov, ale nie je dobré prezrádzať všetko dopredu.“
Viac na https://obecnesiete.sk/
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: