Nitrianske fórum ukončilo petíciu proti vymedzeniu trasy lanovky v územnom pláne
Predseda Nitrianskeho fóra Jozef Matta sa domnieva, že lanovka je len „zastierací manéver“ a prvý krok k tomu, aby sa z Pyramídy stalo „zábavné centrum“.
Občianske združenie Nitrianske fórum ukončilo petíciu proti vymedzeniu trasy lanovky v územnom pláne mesta Nitra. Jej cieľ sa podarilo dosiahnuť – nitrianski mestskí poslanci v septembri vyradili z navrhovaných zmien a doplnkov územného plánu nový koridor pre lanovku, s ktorým počíta zámer z dielne Nitrianskeho biskupstva.
Ako informoval v pondelok na tlačovej besede Peter Mederly z občianskeho združenia Nitrianske fórum, za 14 dní vyzbierali 749 podpisov. „Zamerali sme sa na mestskú časť Zobor, na lokalitu okolo Klinčekovej ulice, ktorá by bola najviac dotknutá výstavbou nástupnej stanice lanovky, parkoviska, bežeckých dráh, servisu až po výrub lesa,“ uviedol. Občianske združenie chce naďalej pozorne sledovať dianie v lokalite Zobora a Pyramídy.
Predseda Nitrianskeho fóra Jozef Matta sa domnieva, že lanovka je len „zastierací manéver“ a prvý krok k tomu, aby sa z Pyramídy stalo „zábavné centrum“. Poukazuje na to, že zámer z dielne biskupstva zahŕňa aj ubytovanie, reštauráciu a ďalšie zázemie. Po lanovke sa zároveň teraz objavil ďalší zámer – výstavba vyhliadkovej veže. S týmto nápadom prišiel generálny riaditeľ Kúpeľov Bojnice Slavomír Eliaš. Matta si myslí, že „predsa nikto neinvestuje státisíce eur na to, aby tam postavil vyhliadkovú vežu. Myslím, že finále bude erotický salón alebo minimálne hotel.“
Podľa predsedu Občianskeho združenia Stráž prírody Ponitrie Antona Kušša je hlavným problémom lanovky množstvo ľudí, ktorí by zaplnili Pyramídu. „Samotná lanovka ako stavba problém nie je. V tej trase, ktorú navrhlo biskupstvo, nič také významné nie je, je však blízko toho. Problém je to množstvo ľudí,“ povedal Kušš. Už dnešný počet návštevníkov Pyramídy je podľa neho vysoký. Veľký nárast pozoruje najmä v posledných štyroch rokoch. „Tu je 70 000 alebo 80 000 ľudí, ktorí tam nikdy neboli. Teraz máme týchto ľudí tam ťahať lanovkou? Ďalšiu paseku robia v masovom turizme sociálne siete, lebo tí ľudia tam nejdú za prírodou, ale preto, že ich kamarát už odtiaľ fotku má,“ myslí si Kušš.
Ekonóm Nitrianskeho biskupstva Martin Štofko sa v septembri pre agentúru SITA vyjadril, že je otázne, či v rámci projektu lanovky podniknú ďalší krok. Tým by bolo vypracovanie štúdie v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie – tzv. EIA. Základným predpokladom pre výstavbu lanovky sú podľa Štofka dve veci – jej zaradenie do územného plánu a získanie hornej stanice lanovky, ktorej vlastníkom je mesto. Ani jedna z nich zatiaľ naplnená nie je.
Lanovka bola roky témou komunálnych politikov. Primátorovi Jozefovi Dvončovi dopomohla k víťazstvu v komunálnych voľbách, mal ju vo svojom volebnom programe. Radnica vypísala dve verejné súťaže na spoluinvestora. Pôvodne mala byť lanovka realitou už v lete 2012, stavať ju vtedy mala Veolia Transport Nitra. Na otázku, prečo sa členovia Nitrianskeho fóra neangažovali proti lanovke už pre rokmi, Matta odpovedal, že vtedy projekt nepokladali za reálny.
Štofko pokladá za zvláštne, že hlavným dôvodom ochranárov proti lanovke je to, že by tam prišlo veľa ľudí. „Štátny ochranár prírody dal pred časom súhlasné stanovisko pre mesto Nitra na obnovenie lanovky v pôvodnej trase, teraz sa postavil proti – s tým, že tam bude chodiť veľa ľudí a budú sa správať tak, že budú ničiť prírodu. Ja sa pýtam: po starej trase by chodilo menej ľudí? Potom má človek pocit, že to nie je o vecných argumentoch,“ domnieva sa Štofko.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: