V Nitre vznikla prvá spotrebiteľská poradňa
Aj v Nitre je už spotrebiteľom k dispozícii bezplatné poradenstvo. V rámci projektu Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad _Spotrebiteľské poradenské centrum ADR pre Nitriansky a Banskobystrický kraj 2016 _je spotrebiteľom k dispozícii bezplatné poradenské centrum, na ktoré sa môžu obrátiť pri problémoch s reklamáciou, chybným produktom alebo službou, odstúpením od zmluvy, agresívnou reklamou, nekalými a klamlivými obchodnými praktikami, neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách, bezpečnosťou výrobku, pri problémoch s bytmi a nebytovými priestormi, vyúčtovaním energií, vody a plynu, s podnetmi týkajúcimi sa finančných služieb a iných sporov s predajcami, výrobcami či poskytovateľmi služieb.
V poradni, ktorá sídli v budove Mestských kúpeľov na Kúpeľnej ulici 4 v Nitre, sú spotrebiteľom k dispozícii kontaktné osoby Mgr. Soňa Ďurčová a Mgr. Pavol Kocian vždy v pondelok od 12:00 do 16:00, stredu od 8:00 do 12:00 a vo štvrtok od 10:00 do 18:00. Objednať sa však môžete aj mailom na [email protected] alebo telefonicky na 0944 533 011.
Kontaktné osoby spotrebiteľom pomáhajú problém vyriešiť prioritne mimosúdnou cestou. Ak prípad nie je možné riešiť poradenstvom, kontaktná osoba podnet presmeruje na inštitúcie, ktoré by v danom prípade mohli pomôcť. V individuálnych prípadoch prechádzajú spory do súdnej agendy združenia. O rastúcom záujme o služby spotrebiteľského združenia svedčí aj nasledujúca štatistika. „Za štyri roky kontinuálneho pôsobenia združenia vzrástol objem finančných prostriedkov zachránených v prospech spotrebiteľov niekoľkonásobne. V roku 2012 to bolo počas len trojmesačného pôsobenia 8 560 eur, v roku 2013 počas fungovania jedného poradenského centra v Poprade 22 368 eur. V roku 2014, kedy bola prvý rok v prevádzke aj spotrebiteľská poradňa v Bratislave, 42 578 eur zachránených v prospech spotrebiteľov, a v roku 2015 spolu 33 163,42 eur. K tomu treba prirátať odhadovanú hodnotu súdnych procesov, kde ide cca o 117 400 eur,“ bilancuje M. Fáber, predseda združenia. Spotrebiteľom je na stránke www.sospotrebitelov k dispozícii i live chat.
Okrem poradenstva a zastupovania spotrebiteľov v procesoch riešenia sporov má však projekt i ďalšie ciele. „V praxi sa ukazuje ako užitočné vďaka našej databáze vyhodnotiť a byť tak schopní pozornosť orgánov upriamiť na najčastejšie reklamované tovary a služby, či klamlivé obchodné praktiky predajcov a poskytovateľov služieb. Pravidelne odbornú verejnosť upozorňujeme na problémové miesta v legislatíve. Systémové riešenia si vyžaduje napríklad právna úprava v oblasti posudzovania chýb tovarov. Je potrebné sprísniť podmienky pre servisné strediská, znalcov i náležitosti súdnoznaleckých posudkov. Ako nedomyslená sa ukazuje aplikácia zákonných ustanovení v oblasti spotrebiteľských úverov. V krátkom čase sa bude potrebné zamerať na úpravu vzťahov peer-to-peer, teda keď tovar či službu poskytuje za odplatu spotrebiteľovi iný spotrebiteľ. Veľkou a komplikovanou témou je ochrana digitálneho spotrebiteľa a s ňou úzko súvisiaca ochrana osobných údajov či trh s energiami.“
Podľa M. Fábera je z pozície spotrebiteľského združenia dôležité otvárať kontroverzné témy a viesť verejnú diskusiu o aktuálnych problémoch ochrany spotrebiteľa, možnostiach prevencie a vymožiteľnosti práva. „Z nášho pohľadu je veľmi dôležité dostať spotrebiteľa do centra politík, ako je bežné v iných krajinách EÚ, s využitím príležitostí, ktoré ponúka blížiace sa predsedníctvo SR v Rade EÚ.“
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: