Zima by nás nemala prekvapiť. Na údržbu R1 sú pripravené tony soli
Niekoľko stoviek ton soli, kamery, hliadky aj meteostanice pomôžu pri zabezpečení zimnej údržby rýchlostnej cesty R1. Režim zimnej údržby sa začal 1. novembra a potrvá do 31. marca. Cestári sa však začali pripravovať na zimu už na sklonku leta.
„Robili sme údržbu a servisné prehliadky všetkých mechanizmov, pripravovali sme objednávky dodávok posypovej soli, školili sme nových operátorov zimnej údržby, ako aj pracovníkov externej firmy, ktorí nám budú k dispozícii v prípade kalamitných stavov,“ informoval Robert Kišš, hovorca spoločnosti Granvia Operation, ktorá zabezpečuje správu a prevádzku rýchlostnej cesty PR1BINA.
Vlani mali cestári prvý preventívny zásah na R1 už v novembri, tento rok zatiaľ ešte zasahovať nemuseli. Zima 2014/2015 cestárov poriadne potrápila. Prejavila sa nadnormálnym množstvom zrážok, a to najmä v januári 2015. Na R1 mali 479 výjazdov a spotrebovali vyše 2 300 ton soli.
V stredisku správy a údržby Selenec je centrum monitorovania dopravy, v ktorom pracovníci sledujú na displejoch výstupy z 34 kamier. Tie pokrývajú všetky križovatky a potenciálne rizikové úseky. Okrem toho je popri ceste 15 meteostaníc, ktoré poskytujú aktuálne namerané údaje ako je teplota vzduchu, vozovky, rosný bod, sila a smer vetra a podobne.
„V zimnom období veľmi pozorne sledujeme vývoj počasia, aby sme boli pripravení na zásah. Okrem vlastných meteostaníc využívame aj predpovede Slovenského hydrometeorologického ústavu,“ doplnil Kišš.
Hliadkovacie dodávky, ktoré monitorujú stav cesty, denne prejdú približne 500 kilometrov. Rizikovými úsekmi sú najmä mosty a časti cesty v blízkosti otvorenej krajiny, kde môže silnejší vietor naviať na vozovku sneh.
„V snahe obmedziť tento jav sme na polia v blízkosti cesty rozmiestnili snehové zábrany. Platí to najmä pre úsek Beladice – Tekovské Nemce,“ hovorí Kišš. Snehové zábrany majú približne šesť kilometrov. „Možno sa to zdá málo, ale popri ceste sú aj protihlukové steny v dĺžke viac ako 32 kilometrov, ktoré tiež zabraňujú naviatiu snehu z okolitých polí na cestu,“ povedal Kišš.
Na zimnú údržbu rýchlostnej cesty R1 je pripravených zhruba 700 ton soli, ďalších približne 200 ton je k dispozícii pre úsek severného obchvatu Banskej Bystrice.
„Dodávatelia nám počas zimy budú dovážať soľ do 24 hodín od objednávky a máme aj vlastnú výrobňu soľanky. Nepoužívame inertné posypové materiály, ako napríklad drvený kameň,“ povedal Kišš.
Pre úsek Nitra, západ – Tekovské Nemce je na zimu pripravených šesť sypačov so snežnými pluhmi, dve cisterny a multifunkčné vozidlo Unimog, na ktoré sa dá tiež nasadiť snežný pluh. Do centra monitorovania dopravy môžu v prípade núdze volať vodiči na bezplatné telefónne číslo 0800 333 333. Linka je dostupná po celý rok 24 hodín denne, aj počas víkendov a sviatkov.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: