Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vetron.jpg
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
LNVÚ SR
3. augusta 2016 Správy Nitra od NitraDen.skLNVÚ SR, © NitraDen.sk, iDen Media s.r.o.

Vyšetrovanie leteckej nehody vetroňa, ktorý spadol na strechu rodinného domu na Zobore, je ukončené

Začiatkom apríla havaroval v Nitre vetroň, ktorý dopadol na strechu rodinného domu. Stalo sa tak v mestskej časti Zobor pri leteckých pretekoch Pribina Cup 2016.

Nehodu odborne vyšetril Letecký a námorný vyšetrovací útvar SR, ktorý z vyšetrovania nedávno uverejnil záverečnú správu. Podľa nej došlo vo fáze manévrovania v spoločnom stúpavom prúde v pravotočivej zákrute k zrážke vetroňov typu LS8-18 (poznávacia značka SP-3893) a Standard Cirrus (poznávacia značka OK-3712).

Pilot s poškodeným vetroňom LS8-18 pristál na letisku LZNI a pilot vetroňa Standard Cirrus núdzovo opustil vetroň, pričom pomocou padáku pristál do obytnej zóny Zobora a jeho vetroň spadol na strechu rodinného domu.

„Vetrone sa priblížili natoľko, že prišlo k zrážke horného vetroňa SP-3893 jeho pravým krídlom do kabíny a súčasne centrálnou časťou trupu narazil do ľavého krídla spodného vetroňa OK-3712,“ uvádza záverečná správa. „Vetroň OK-3712 sa po zrážke dostal do nezvyklej polohy na chrbát. Pilot núdzovo opustil vetroň a dosadol na záchrannom padáku s ľahkým zranením medzi rodinné domy v obývanej časti mesta Nitra – Zobor. Neriadený vetroň dopadol na strechu rodinného domu v polohe na chrbte. Pilot bol prevezený lekárskou záchrannou službou na ošetrenie do nemocnice,“ dodáva LNVÚ SR.

Podľa informácií zo záverečnej správy bol vetroň, ktorý dopadol na rodinný dom, zničený. Vážne sa mu poškodilo ľavé krídlo, k poškodeniu prišlo aj na pravom krídle, zlomil sa mu trup v chvostovej časti, takisto mal zlomené výškové kormidlo a zničený prekryt kabíny.

„Pri dopade vetroňa OK-3712 bola spôsobená škoda na majetku tretím osobám. Majiteľ domu si bude uplatňovať náhradu škody u vlastnej poisťovne a odmietol plnenie z povinného poistenia vetroňa,“ píše sa v správe.

Obaja piloti, ktorí sa zrazili, majú podľa LNVÚ SR nalietaných niekoľko stoviek kilometrov. 45-ročný pilot vetroňa SP-3893 je občan Poľska a držiteľ preukazu spôsobilosti SPL. Celkovo nalietal na type LS8-18 viac než 800 hodín, konkrétne 821 hodín 36 minút a 244 letov.

44-ročný pilot vetroňa OK-3712 je občanom Českej republiky a držiteľom preukazu spôsobilosti GPL. Celkovo má nalietaných 988 hodín a 52 minút.

„Oba vetrone boli vybavené letovým zapisovačom (FR), typ schválený IGC FAI pre potvrdzovanie plachtárskych výkonov. Zapisovač vetroňa SP-3893 bol vyhodnotený odbornou komisiou, zapisovač vetroňa OK 3712 nebol po zrážke vetroňov nájdený,“ uvádza zverejnený dokument.

Podľa analýzy LNVÚ SR prišlo k nehode takto: „Piloti vetroňov pred kolíziou krúžili v spoločnom stúpavom prúde v zmysle do prava a nachádzali sa v polohe nad sebou tak, že sa navzájom nevideli, čo vyplýva z ich výpovedí. Pilot SP-3893 tesne pred zrážkou uviedol vetroň do mierneho klesania, pričom prišlo k zvýšeniu rýchlosti a k možnému tesnejšiemu príletu nad vetroň OK-3712.“

Ako ďalej uvádza správa: „V danom okamihu prišlo ku kontaktu nábežnej hrany pravého krídla vetroňa SP-3893 s kabínou vetroňa OK-3712 a súčasne kontaktu centrálnej časti trupu vetroňa SP-3893 s ľavým krídlom vetroňa OK-3712, čo potvrdzujú poškodenia vetroňov. Pilot OK-3712 vo výpovedi uviedol, že nevedel o blízkosti vetroňa SP-3893, uvedomil si to až pri samotnej zrážke vetroňov. Činnosť pilota OK-3712 na základe záznamového zariadenia sa nedala vyhodnotiť, nakoľko po zrážke prišlo k jeho strate za letu do voľného priestoru.“

K zrážke podľa zverejnených informácií prispel aj fakt, že vetroň SP-3893, ktorý letel vyššie, mal väčšie plošné zaťaženie dosiahnuté vodnou príťažou. Práve kvôli tomu stúpal pomalšie než vetroň OK-3712, ktorý letel pod ním bez vodnej príťaže.

Závery a zistenia Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru SR sú nasledovné. Obaja piloti mali podľa predloženej dokumentácie platné kvalifikácie pre vykonávanie letov na danej kategórii vetroňov. Takisto mali dostatočné skúsenosti pre vykonávanie súťažných letov. Vetrone mali platnú dokumentáciu a nevykazovali žiadnu poruchu pred leteckou nehodou.

Ako uvádza LNVÚ, príčinou nehody bola nesprávna vzájomná poloha vetroňov v krúžení vzhľadom na zorné pole pilotov a bezprostrednou príčinou leteckej nehody bola zrážka vetroňov.

Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X