Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Tipy na články: [email protected]
Ukf podujatie kniznica deti.jpg
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Zdroj: www.ukf.sk
11. marca 2019 Podujatia a akcie Nitra od NitraDen.skUKF Diskusia()

Univerzita Konštantína Filozofa sa tiež zúčastnila Týždňa slovenských knižníc s podujatím pre deti z nitrianskych základných škôl

Počas minulého týždňa sa konal už 20. ročník Týždňa slovenských knižníc (TSK). Jeho mottom bolo Knižnice pre všetkých a aktívne sa doňho zapojila aj Univerzitná knižnica (UK) Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

UKF si pri tejto príležitosti pripravila bohatý program a mnoho zaujímavých akcií. Podujatie otvorila celotýždňová aktivita Kniha ako dar, pokračovalo to workshopom pre študentov, interaktívnym čítaním pre žiakov základných škôl s názvom Kľúč k porozumeniu textu a napokon podujatie uzatvorila vernisáž malieb na papier, ktoré sú výsledkom výtvarnej dielne Vodná maľba – maľba vodou žiakov SZUŠ Tralaškola.

Katedra pedagogiky si pripravila aktivity vrámci štvrtkového interaktívneho čítania s dôrazom na porozumenie textu, ktoré bolo určené pre žiakov mladšieho školského veku. Zúčastnili sa ich tretiaci ZŠ Fatranská v Janíkovciach v sprievode svojej pani učiteľky a riaditeľa školy Pavla Haláka. Deti mali pripravený moderný typ rozprávky v podobe textu od Daniela Heviera.

Deti je potrebné motivovať k čítaniu už od predškolského veku

Po hrách a prečítaní Hevierovho textu deťom adresovali deťom otázky s dôrazom na čítanie s porozumením. „Žiaľ, výskumy potvrdzujú, že v škole sa žiakom väčšinou kladú otázky smerujúce hlavne k prvým dvom úrovniam – na vyhľadanie informácií alebo zapamätanie z textu, prípadne vyvodenie z časti textu. Zabúda sa však na tretiu a štvrtú úroveň, ktorá je najmä o interpretácii textu – ako mu žiak porozumel, ako ho dešifruje, ako vie súvislosti z textu preniesť do života, ako si vie vytvoriť nadhľad nad textom, prípadne z neho vyvodiť isté závery,“ zdôraznila pedagogička, ktorá má bohaté skúsenosti aj z umelecko-pedagogickej praxe, keďže v minulosti učila v materskej i základnej škole, základnej umeleckej škole a režijne pripravila niekoľko inscenácií pre deti a mládež.

Lektorka podujatia je presvedčená o tom, že už prváčikov treba viesť k tomu, aby čítanie s porozumením bolo funkčné. „Učiteľ v materskej či základnej škole by ju mal deťom pútavo predstaviť, cez hru so slovom odhaliť tajomstvá, poukázať na to, že dieťa sa istým spôsobom môže porovnať, prípadne stotožniť s hlavným hrdinom a s tým, čo prežíva. A v konečnom dôsledku cez takéto zážitkové čítanie a návrat ku knihe im ukázať cestu do knižnice. Tá im umožní stretnutie nielen s literárnym hrdinom, ale dokáže im pomôcť objaviť aj veci a javy nepoznané,“ vysvetlila doc. Kollárová.

Univerzita a jej študenti takéto akcie veľmi víta, a nielen v rámci Týždňa slovenských knižníc. „Tento týždeň je však takou výzvou a inšpiráciou pre všetkých, ktorí zábavu v kine, divadle či za počítačom radi vymenia za vôňu skutočnej knihy a dotyk s textom,“ dodala doc. Dana Kollárová.

Odporúčané články

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Diskusia

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X