Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Ukf podujatie kniznica deti.jpg
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Zdroj: www.ukf.sk
11. marca 2019 Podujatia a akcie Nitra od NitraDen.skUKF Diskusia()

Univerzita Konštantína Filozofa sa tiež zúčastnila Týždňa slovenských knižníc s podujatím pre deti z nitrianskych základných škôl

Počas minulého týždňa sa konal už 20. ročník Týždňa slovenských knižníc (TSK). Jeho mottom bolo Knižnice pre všetkých a aktívne sa doňho zapojila aj Univerzitná knižnica (UK) Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

UKF si pri tejto príležitosti pripravila bohatý program a mnoho zaujímavých akcií. Podujatie otvorila celotýždňová aktivita Kniha ako dar, pokračovalo to workshopom pre študentov, interaktívnym čítaním pre žiakov základných škôl s názvom Kľúč k porozumeniu textu a napokon podujatie uzatvorila vernisáž malieb na papier, ktoré sú výsledkom výtvarnej dielne Vodná maľba – maľba vodou žiakov SZUŠ Tralaškola.

Katedra pedagogiky si pripravila aktivity vrámci štvrtkového interaktívneho čítania s dôrazom na porozumenie textu, ktoré bolo určené pre žiakov mladšieho školského veku. Zúčastnili sa ich tretiaci ZŠ Fatranská v Janíkovciach v sprievode svojej pani učiteľky a riaditeľa školy Pavla Haláka. Deti mali pripravený moderný typ rozprávky v podobe textu od Daniela Heviera.

Deti je potrebné motivovať k čítaniu už od predškolského veku

Po hrách a prečítaní Hevierovho textu deťom adresovali deťom otázky s dôrazom na čítanie s porozumením. „Žiaľ, výskumy potvrdzujú, že v škole sa žiakom väčšinou kladú otázky smerujúce hlavne k prvým dvom úrovniam – na vyhľadanie informácií alebo zapamätanie z textu, prípadne vyvodenie z časti textu. Zabúda sa však na tretiu a štvrtú úroveň, ktorá je najmä o interpretácii textu – ako mu žiak porozumel, ako ho dešifruje, ako vie súvislosti z textu preniesť do života, ako si vie vytvoriť nadhľad nad textom, prípadne z neho vyvodiť isté závery,“ zdôraznila pedagogička, ktorá má bohaté skúsenosti aj z umelecko-pedagogickej praxe, keďže v minulosti učila v materskej i základnej škole, základnej umeleckej škole a režijne pripravila niekoľko inscenácií pre deti a mládež.

Lektorka podujatia je presvedčená o tom, že už prváčikov treba viesť k tomu, aby čítanie s porozumením bolo funkčné. „Učiteľ v materskej či základnej škole by ju mal deťom pútavo predstaviť, cez hru so slovom odhaliť tajomstvá, poukázať na to, že dieťa sa istým spôsobom môže porovnať, prípadne stotožniť s hlavným hrdinom a s tým, čo prežíva. A v konečnom dôsledku cez takéto zážitkové čítanie a návrat ku knihe im ukázať cestu do knižnice. Tá im umožní stretnutie nielen s literárnym hrdinom, ale dokáže im pomôcť objaviť aj veci a javy nepoznané,“ vysvetlila doc. Kollárová.

Univerzita a jej študenti takéto akcie veľmi víta, a nielen v rámci Týždňa slovenských knižníc. „Tento týždeň je však takou výzvou a inšpiráciou pre všetkých, ktorí zábavu v kine, divadle či za počítačom radi vymenia za vôňu skutočnej knihy a dotyk s textom,“ dodala doc. Dana Kollárová.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X