Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
jaguar, landrover
ilustračné: SITA/AP
1. decembra 2015 Správy NitraVýstavba a developerské projekty od NitraDen.skSITA, © SITA 2015

Pre výstavbu automobilky zrušili železničnú trať. Pre osobnú dopravu sa nevyužívala od roku 2003

Železničnú trať v úseku Lužianky – Dražovce zrušili. Dôvodom je plánovaná výstavba závodu automobilky Jaguar Land Rover v Dražovciach. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja argumentuje nízkou vyťaženosťou úseku.

Pre osobnú dopravu sa trať nevyužíva už od roku 2003. Aktuálne po nej premávajú zhruba jeden – dva páry nostalgických vlakov ročne,“ uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Ako ďalej dodal, výkony v nákladnej doprave boli na celej trati Zlaté Moravce – Lužianky v posledných štyroch rokoch na minimálnej úrovni, priemerne to bolo 1,2 – 1,5 vlaku mesačne. Prevažná väčšina nákladných vlakov premávala na ramene Zlaté Moravce – Žirany, a do Lužianok podľa slov Kóňu prakticky ani nezachádzali.

Zrušenie trate sa nepáči občianskemu združeniu Veterány.EU. „Je absurdné, že štát nepožaduje prepracovanie projektu alebo preloženie železničnej trate. Ide o podvod na obyvateľoch. Štát pritom deklaroval, že ak príde investor do oblasti, kde sa nachádza nepoužívaná železnica, trate rušiť nebude,“ argumentuje občianske združenie.

Podľa združenia zostáva otázkou, prečo nedal štát investorovi podmienku, aby vybudoval preložku trate. Kóňa povedal, že o preložke ministerstvo momentálne neuvažuje, v budúcnosti to však nevylučuje, ak „by sa ukázala potreba železničnej dopravy v tejto línii“.

Trať Lužianky – Dražovce zrušili k 20. novembru. Dráhový stavebný úrad Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR už vydal povolenie na odstránenie stavby. Trať budú demontovať, keď nadobudne povolenie právoplatnosť.

Ako informovalo združenie Veterány.EU, železničná trať Lužianky – Zlaté Moravce začala písať svoju históriu 16. mája 1938. V časoch prvej Slovenskej republiky tvorila dôležitú spojnicu medzi Bratislavou a stredným Slovenskom. Aj napriek opakovaným zosuvom pôdy na nej osobná doprava fungovala až do 31. januára 2003. Premávalo po nej sedem párov vlakov v pracovných dňoch, šesť cez víkend a do roku 1997 aj legendárny rýchlik Tekov.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X