Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Vlakova stanica9.jpeg
Foto: archívne, franophoto NitraDen.sk
2. mája 2022 Správy Nitra od NitraDen.skSITA Diskusia()

Je rýchlejšie vlakové spojenie Nitry s Bratislavou minulosťou? Nová železničná trať nebude

Analytici odporúčajú Železniciam Slovenskej republiky zaviesť priame vlaky z Nitry do Bratislavy cez Leopoldov.

Plánovaná výstavba novej železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom nie je najlepším riešením pre zabezpečenie priameho vlakového spojenia Bratislavy a Nitry.

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) to zdôvodňuje tým, že projekt nie je návratný, štúdia počíta s nereálnymi termínmi výstavby a obsahuje chybné výpočty prevádzkových nákladov.

Odporúčania pre zrýchlenie

Analytici odporúčajú Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) zaviesť priame vlaky z Nitry do Bratislavy cez Leopoldov, čo sa podľa nich dá urobiť okamžite a prakticky zadarmo.

Už len takáto jednoduchá zmena by dokázala skrátiť cestu vlakom zo súčasných 98 až 112 minút na 62 až 73 minút,“ uviedol v piatok na sociálnej sieti ÚHP.

Modernizácia existujúcej trate

Ešte rýchlejšie spojenie Nitry a Bratislavy sa podľa analytikov dá dosiahnuť modernizáciou existujúcej trate na úseku Nitra – Leopoldov, keďže časť trasy medzi Leopoldovom a Bratislavou už je modernizovaná.

Pre modernizáciu trate Nitra – Leopoldov odporúčame vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti. Oproti navrhovanej novej trati by cesta medzi Nitrou a Bratislavou trvala iba o približne päť minút dlhšie,“ priblížil ÚHP.

Investičné náklady by boli približne polovičné pri úspore takmer 200 miliónov eur a modernizácia by sa mohla začať skôr ako plánovaná výstavba novej trate.

Štúdia uskutočniteľnosti

ŽSR pripravili štúdiu uskutočniteľnosti na zlepšenie železničného spojenia Nitry s Bratislavou výstavbou novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom.

Štúdia odporúča alternatívu jednokoľajnej trate s odbočením v Ivanke pri Nitre za 388 miliónov eur. Aktuálna štúdia nadväzuje na pôvodnú z roku 2014, ktorá všetky posudzované varianty vyhodnotila ako nenávratné.

Nie je prioritou ani v investičnom pláne

Navrhovaný úsek nie je zaradený v investičnom pláne do roku 2030 a podľa dokumentov Ministerstva dopravy a výstavby SR výstavba nových tratí nepatrí medzi priority železničných projektov,“ upozornil ÚHP.

Spojiť Nitru s Bratislavou priamym vlakovým spojením považuje za relevantný cieľ tohto projektu.

Po železnici sa v súčasnosti dá dostať z Nitry do Bratislavy iba s prestupom v Leopoldove, Trnave alebo v Šuranoch.

Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Nitry raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Copyright © NitraDen.sk Všetky práva vyhradené. NitraDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X