Takáto bola stará Nitra v minulosti, spoznajte ju s nami. Jej črty sa menia každým dňom
Mesto sa mení z roka na rok a na jeho niekdajšiu krásu môžu mnohí z nás spomínať už len prostredníctvom spomienok starých rodičov či prostredníctvom fotografií. Vďaka pomoci Klubu priateľov starej Nitry sme pre vás vytvorili sériu výnimočných fotografií z rôznych období nášho milovaného mesta.
Pohľad na dnešnú pešiu zónu a v pozadí na súčasné Svätoplukovo námestie. Táto fotografia bola zachytená v roku 1938, keď to ešte bola Wilsonova ulica a tento pohľad vyzeral úplne ináč, ako dnes. Budovy sa zmenili, niektoré zmizli úplne, iné sa prestavali a obnovili.
Takto zas vyzeralo okolie štadióna vo výstavbe. Fotografia z roku 1977 zachytáva, ako bol štadión rozostavaný a okolo neho sa ešte nenachádzali takmer žiadne budovy.
Po Svätoplukovom námestí v dávnych časoch prechádzali vozy ťahané koňmi, deti sa tam hrali a obchodníci ponúkali tovar. Páčilo sa vám to pôvodné viac?
Koryto rieky bolo pred 100 rokmi úplne inde. Často však dochádzalo k záplavám v meste, a tak sa pristúpilo k prekládke koryta. Došlo k nej v 40. rokoch uplynulého storočia.
Aj takto to vyzeralo na dnešnom Svätoplukovom námestí. Konali sa tu pravidelné trhy, remeselníci predávali svoje tovary, či pestovanie a chovatelia svoju úrodu a mäso. Zorientovať sa vám pomôže budova Ponitrianskeho múzea vľavo a oproti nemu vzadu rožná budova, kde je dnes bistro. Ostatné budovy by ste tu márne hľadali.
To isté miesto a tak isto aj trh. Takýto živý mohol byť, až sa ľudia nepomestili. Tento trh sa konal vedľa budovy dnešného Ponitrianskeho múzea okolo rokov 1925 až 1930 je ďalším dôkazom, že mesto žilo aj kedysi.
Prelomovým rokom v cestnej verejnej doprave bol rok 1925, kedy bola v Nitre udelená prvá koncesia na autobusovú linku mestskej dopravy. Dňa 9. septembra 1925 ju dostal Jozef Fiala pre trať Zobor – námestie – Železničná stanica. Dopravu na tejto linke zabezpečoval jeho spoločník Anton Hrachovický s autobusom Ford. Druhú autobusovú koncesiu dostal Karol Fischer už 10. októbra 1925 pre trať Párovce – Kalvária, no v roku 1929 sa už tento dopravca v zozname koncesionárov pravidelnej dopravy nenachádzal. Namiesto neho do Pároviec jazdil Karel Weisz, ktorý koncesiu dostal v roku 1927. V roku 1927 dostal koncesiu aj samotný Anton Hrachovický pre trať Železničná stanica – Zobor, Chmeľová dolina. Mestská autobusová doprava bola v rukách súkromných dopravcov do roku 1948.
Sledujte novinky z Nitry na Facebooku, Instagrame, alebo ich odoberajte cez e-mail.
K téme
Témy
Najčítanejšie za týždeň
Neprehliadnite
Máte tip na článok? Napíšte nám TU
Sledujte novinky z Nitry na:
Facebooku NitraDen.sk
Instagrame @nitraden.sk
...alebo ich odoberajte cez e-mail: